Rose
    Hej,
    Jag vill läsa en bred utbildning och helst ett vanligt ekonomie kandidatprogram, men kommer inte in på det i Uppsala universitet. På Stockholms universitet verkar det inte finnas ett ordinarie ekonomie kandidatprogram utan endast ett kandidatprogram i företagsekonomi.

    Det jag undrar är om det blir lika brett då, om jag skulle välja utbildningen på Stockholms universitet, dvs blir jag behörig till samma jobb som en person som läser ett vanligt ekonomie kandidatprogram på exempelvis Uppsala universitet. Eller kan man endast jobba inom företag med det programmet?

    Undrar också om det finns någon annan lösning om jag vill läsa ett vanligt brett ekonomie kandidatprogram och bli ekonom, men inte vill plugga utanför Stockholm/Uppsala området?

    Mvh,
    Rose

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Rose,

    Ekonomiprogrammet på de svenska lärosätena kan även ges på distans, se t.ex hig.se/SGENK

    Du kan också göra högskoleprovet för att prövas även i HP-urvalet, vilket ger dig en extrachans att komma in på en svensk högskoleutbildning.

    Ang.innehåll i olika kandidatprogram på högskolor-universitet och vad man kan jobba med efteråt - se information på utbildnignarnas egna webbplaser och kontakta studievägledare som jobbar på de institutioner där utbildningarna ges.

    Allmänt gäller: de flesta yrken inom område Ekonomi är i Sverige icke-reglerade; det blir med det upp till en arbetsgivare att bestämma vilken utbildning och andra meriter som ger jobb. Och olika arbetsgivare kan tänka olika.