Hej Marwa,

    "Ekonomiprogrammet" är ett samlingsnamn för olika sorters program som innehåller kurser i ekonomi.

    Kika gärna på Studera.nu/Ekonomiprogram - Om "ekonomiprogrammet" är på 180 hp så leder det allt som oftast till kandidatexamen, även om namnet på programmet är inte "Ekonomikandidat". Man får ta och se vilka kurser programmet innehåller och om det på utbildningens egen hemsida står att det leder till kandidatexamen.
    Civilekonomprogrammen är på 240 högskolepoäng (hp); de är fyraåriga.

    Utbildningsutbud och innehåll av kurser i "samma gamla" program kan förändras från en termin till nästa. Om din bror ännu inte ansökt till en högskoleutbildning - då är det i listan på vilka Ekonomiprogram som planerar starta under år 2020 som ni får titta på - här.

    Jag vill också tipsa om yrkeshögskole-alternativet, ex.
    Nbi-nordic-business-institute/redovisningsekonom-med-loneadministration
    hermods-yrkeshogskola/internationell-transportlogistiker
    Östsvenska-yrkeshogskolan/internationell-transportlogistik
    Nbi-nordic-business-institute/inkop-supply-management
    Östsvenska-yrkeshogskolan/affaerslogistik
    Affarshogskolan/facility-manager
    yrkeshogskola/foretagssaljare-b2b-lund-hermods
    hermods-yrkeshogskola/internationell-logistiker-speditor-inriktning-digitalisering
    och
    Hermods-yrkeshogskola/internationell-affarslogistiker-green-management & hela utbudet av yh finns på www.yhguiden.se