Sara

    Jag funderar att plugga på universitetet och är intresserad av sjukgymnastik

    • Mikael : Anna i sitt svar förklarade skillnaden mellan YRKENA, men du kanske är mer intresserad av att veta skillnaden mellan utbildningsprogram som leder till de yrkena. I så fall läs gärna på hemsidorna som beskriver de utbildningsprogrammen och vänd dig gärna till studievägledare som jobbar på de programmen.
    • : okej tack!
    • : Jag undrar också om man först kan läsa fristående kurser som ingår i fysioterapeutprogrammet och tex jobba och senare påbörja själva programmet och då kunna tillgodoräkna sig de fristående kurser man läst tidigare.
    • Mikael :

      För att i Sverige få jobba som Fysioterapeut måste man ha Legitimation. Grunden för att kunna få legitimation är examen från fysioterapeut-programmet.
      Vad är anledning till att du vill läsa en del av programmet, jobba sen (jobba med vad i så fall...? för att du ska inte kunna jobba som fysioterapeut, i alla fall inte i Sverige...) - och avsluta programmet sen?

    • : håller på med annan utbildning ett tag till...
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara!

    Jag kan försöka förklara skillnaden mellan yrkena:

    Arbetsuppgifter som fysioterapeuter och arbetsterapeuter har, "överlappar" i viss mån varandra. De två yrkeskategorierna samarbetar ofta kring samma patienter.
    Skillnaden mellan yrken kan mycket förenklat förklaras på följande sätt: Fysioterapeut jobbar med "funktion" som den sjuka eller skadade kroppsdelen har nedsätning inom (för att förbättra den funktionen) och arbetsterapeut - med "aktivitet", dvs att få in den skadade eller sjuka kroppsdelen in i de "gamla aktiviteter" som personen utförde inann hen blev sjuk eller skadad och kanske hitta de nya sätten att utföra de aktiviteter på.
    Exempel: en bussförare genomgick en stor och kompliserad knäoperation; fysioterapeuten visar övningar för att hen ska kunna böja på knät igen och arbetsterapeuten lär bussföraren att använda benet för att hen ska kunna köra buss, dvs använda sitt förändrade ben i sitt gamla arbete men kanske på ett nytt sätt - kanske använda nya rörelsemönstren för att undvika belasta knät onödigt mycket.

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    www.studera.nu/fysioterapeut kan du se en lista på de utbildningar som leder till examen som fysioterapeut, i Sverige.
    Du kan vända dig direkt till personal som jobbar på de utbildningar, exempelvis till studievägledare på de utbildningar.
    Jag är ganska säker på att alla kurser som ingår i fysioterapeutprogrammet ges ej som fristående; kanske någon kurs kan man läsa som fristående (eller ingen...).
    Du får gärna fråga studievägledare på just de utbildningar, men jag kan inte se ngn anledning till att ge kurser som fristående när man ändå måste ta ut examen från hela programmet, för att kunna ansöka om legitimation. Utan legitimation får man ej arbeta som fysioterapeut i Sverige och man får inte kalla sig för fysioterapeut eller sjukgymnast, om man inte har legitimation.

    Tips!
    Eftersom du är intresserad av sjukgymnastik, kanske finns det intressanta för dig utbildningar inom yrkeshögskola. Exempel på en yh-utb: https://www.yhguiden.se/utbildning/bergqvists-massage-och-friskvardsutbildningar/massage-och-friskvardsterapeut

    Studie- och yrkesvägledare