Melissa

    Hej! Jag har bestämt mig för att plugga vidare och har spanat in program till högskoleingejör och civilingejör, dessa är byggingejörsprogrammet (180hp) och samhällsbyggnad (300hp). Min fråga är om det finns fler skillnader på programmet förutom titeln "civil", lön och 2 år extra utbildning? Finns det möjlighet för en högskoleingenjör att bli lika behörig (+lön) som en civilingenjör om den väljer att läsa till 2 år? Kan jag jobba som ingenjör/civilingejör inom byggbranchen fastän jag väljer att istället inrikta mig inom teknisk design som civilingejör?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Melissa,
    då det finns så otroligt många olika ingenjörs-utbildningar - bl a inom yrkeshögskolan, dvs inte endast inom högskola/universitet - blir det mycket svårt att ge exakt generellt svar på de frågor som du ställer.

    Då får man titta på exakt de utbildningar vilka du väljer mellan, men även då kan man inte veta var du ska kunna få jobb efteråt (för att villkor på arbetsmarknaden förändras också); ang. om du kan komma in på ett masterprogram (påbyggnad i 2 år) eller magisterprogram (påbyggnad i 1 år) - är också mycket svårt att säga... vi vet ju inte vilka master- och magisterprogram som kommer att finnas om 3 år (utbildningsutbud förändras).
    Inom vissa civilingenjörsprogram erbjuder de möjlighet att hoppa av efter 3 år och ta ut kandidatexamen, men det gäller inte alla civilingenjörsprogram... då får man se vad som står på utbildningens hemsida eller fråga studievägledare på just det programmet.
    Ofta finns det - i alla fall som det är idag - möjlighet för Högskoleingenjör (med 3-årig utbildning) att söka ett antal påbyggnadsutbildningar, men om man kommer in eller inte - är en annan fråga... blir det konkurrens om utbildningsplatser kan ex. de med fler godkända högskolepoäng prioriteras (då kanske man får läsa några fristående kurser innan man kan komma in på masterprogrammet).

    Det är alltså mycket svårt (omöjligt) att ge ett helomfattande svar på din fråga; detta pga väldigt många olika varianter förekommer inom ingenjörsutbildningar. Varje lärosäte i Sverige kan i mångt och mycket bestämma själva (inom vissa generella ramar) och de bestämmelserna kan också ändras över tid. Det som på ett visst lärosäte gäller idag, kanske inte gäller nästa år... det är därför viktigt att både noga läsa på lärosäternas hemsidor och vända sig direkt till studievägledare och utbildningsansvariga på just den institutionen där utbildning ges.

    Hoppas ngt i mitt svar kan bli till hjälp!
    Mvh
    ANNA