christina

    Hej! Jag har länge försökt komma in på socionomprogrammet men har dessvärre lite lägre än medelmåttiga betyg. Högskoleproven funkar inte alls för mig heller. Är Internationell migration och etniska relationer (IMER) - inriktning Sociologi ett liknade alternativ om man önskar arbeta inom socialtjänsten eller migrationsverket? Skulle uppskatta om ni kunde rada upp skillnader och likheter och hur det ser ut i framtiden med jobb. Kan ni tipsa om andra liknade utbildningar? Tack på förhand!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej,
    Socionomprogrammet är en unik utbildning - eftersom det är bara den som ger Yrkesexamen som Socionom; man kan inte uppnå socionomexamen på andra sätt än genom just socionomprogrammet. Socialtjänsten föredrar att i första hand anställa just socionomper; och kuratortjänster går också nästan uteslutande till socionomer (alltså personer med Yrkesexamen från socionomprogrammet) - i första hand pga de har djupa kunskaper inom Socialtjänstlagen + att arbetsgivare vet exakt vad socionomer läser på socionomprogrammet (som är i princip samma utbildning på olika lärosäten; kan finnas lite varianter t.ex "med storstadsprofil" ... men i mångt är det samma utbildning, oavsett på vilken ort man läser socionomprogrammet).
    Vill man jobba inom socialtjänsten eller som kurator - är det i princip endast en väg: via socionomprogrammet.
    Tips! sök på alla orter där programmet ges. Försök höja ditt meritvärde: t.ex genom prövningar. Om du idag ännu inte har max i meritpoäng (som är 2,5) - boka tid med SYV på komvux och diskutera hur du kan uppnå fler meritpoäng och hur du kan på bästa sättet försöka höja ditt meritvärde.

    IMER-programmet kan leda till jobben på Arbetsförmedlingen, Migrationsverket, Kommuner, Polismyndigheten och Tullverket. Exempel på arbetstitlar/arbetsuppgifter:
    Samhällsvägledare
    Integrationspedagog
    Integrationsvagleare