Nicolas

    Hej, förstår inte vad det är för skillnad mellan programmet sjukhusfysiker och civ.ingenjör i teknisk fysik inriktning sjukhusfysik samt civ.ingejör medicinsk teknik? Låter som alla tre konkurrerar om samma jobb. Vilken ger mest jobbmöjligheter och lön? Någon känd anledning till att sjukhusfysiker programmet i stockholm har mycket lägre antagningspoäng än civing. medicinsk teknik i kth?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nicolas,

    det behöver inte vara någon skillnad mellan innehåll i programmen "bara för att" de har olika namn. Det du ska titta på är Kursinnehåll i programmen, om valbar termin ingår och vilka kurser man i så fall kan läsa inom den, om praktik ingår och var kan man göra praktik i så fall och vad som står på utbildningens egen webbplats om möjligheterna efter programmet. Hittar du inte den info som jag tipsa om här ovan, kontakta då gärna studievägledare som jobbar på just den institutionen där programmet ges. Leta även efter information om "Studerande ambassadörer": de läser själva på det programmet nu och vet mycket om utbildningen samt fick i uppdrag att förmedla kunskap om sin utbildning.
    ang.löner  - så tror jag inte någon kan riktigt säga någonting som senare ska stämma eller ge garanti på hur det kan bli om 5 år, till exempel. Läge på arbetsmarknaden kan förändras snabbt och ingen kunde förutse "corona", så vad mer kan hända inom de närmsta åren? :(