Ann
    Vilket är mer fördelaktigt meritpoängmässigt att ha språkvalet som moderna språk (ett extra språk) eller modersmål om man under HT 2019 har fått ett B? Har förstått att man kan be att bli bedömd antingen som "modersmål" eller "moderna språk" och de värderas olika.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    grundskoleelev får ha betygen i Moderna språk och i Modersmål (även om det gäller Samma språk) och det är det mest fördelaktiga, alltså om eleven har båda betygen; detta för att:
    1. betyget i Moderna språk (som lästes som språkval) får räknas in som 17-de (alltså som "extra")-betyget;

    2. för övrigt, så väljer man de 16 högsta betygen av alla de betygen eleven har och där får även modersmål ingå, och detta även om samma elev har även moderna språks-betyget i samma språk.

    Om eleven uppfyller kraven i båda ämnena (Moderna språk och Modersmål är Olika ämnen, även om det handlar om samma språk) - bör betygen sättas i båda.
    Och det är inte alls ovanligt att elever har t.ex betygen i
    Modersmål (arabiska) och samtidigt i Moderna språk (arabiska)
    eller i
    Modersmål (polska) och samtidigt i Moderna språk (polska).

    Lästips:
    gymnasieguiden.se/informeras/raekna-ut-ditt-meritvaerde

    • : Om man t ex har valt moderna språk franska - när "alla väljer ett första moderna språk" och sedan har hemspråk i polska , men under 8 klass ändras det till moderna språk nr 2 medan i 9.klass ändras det till hemspråk. Vilka ämnen kan just den här individen ta i beaktande vid antagning?i
    • Julia :

      Det är de betygen som ingår i Slutbetyget från grundskolan som gäller för antagning till gymnasiet. Det är alltså vad som listas i SLUTBETYGET som spelar roll.
      Om det är oklart vad som planeras ingå i ett Slutbetyg från grundskolan för en viss elev, fråga SYV på just den grundskolan. Annars är det Rektorn som är "ytterst ansvarig" (alltså om man ej får ett tydligt svar från grundskoleSYVen, vänder man sig till rektorn).