Janina

    Hej, jag står inför mitt gymnasieval och velar mellan att gå teknik (inriktning teknikvetenskap eller produktutveckling) och natur/natur. Jag förstår att den största skillnaden egentligen är att man i ena har teknik och i den andra biologi, men hur stor skillnad kommer det vara när man sen vill plugga vidare? Om jag väljer att gå teknik och sedan lägger till Biologi som tillvalskurs, hur stor skillnad skulle det bli?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Vissa utbildningar som t.ex läkarprogrammet kräver godkänt betyg i Biologi 2 och de kurser som inte obligatoriskt ingår får man läsa ... kanske, om man har tur. Finns ingen garanti på att på TE kunna läsa ens Biologi 1, och ännu mindre 1&2. Men om man får läsa biologi 1&2 på Teknikvetenskap inriktningen, där fysik 2, kemi 2 och matte 4 ingår som obligatoriska kurser, då får man samma särskild behörighet som på NA/naturkunskap.
    Annars får man komplettera efter gymnasiet men då prövas man i BII där det brukar vara svårare att komma in.

    • : Hej! Är det endast biologin som är skillnaden? Det sägs ju att efter Natur kommer man in på alla högskolor, men vad gäller för Teknik. Vad kommer man inte in på? Civilingenjör?
    • Julia : På Teknikprogrammet finns fem olika inriktningar. Det är endast på inriktningen Teknikvetenskap som kurserna som krävs för civilingenjörsprogrammet som ingår som obligatoriska: matte 4, kemi 2 och fysik 2. I andra inriktningar på TE kanske kan man läsa de kurserna som valbara, men inte säkert. Kurser som inte är obligatoriska behöver inte erbjudas.