Oskar

    Hej, jag tänkte söka högskoleingenjör inom maskinteknik framöver. Jag har kollat igenom kurserna på olika skolor och kommit fram till att Chalmers och Umeå universitet verkar ha intressanta kurser i sina versioner av programmet. Jag vet att Chalmers är ett bra universitet och att utbildningen där har bra kvalitet men jag vet inte hur det ser ut på Umeå universitet. Däremot verkar Umeå som en mycket trevligare stad att studera i och det lär vara mycket lättare att hitta boende där dessutom. Hur bör jag tänka? Betyg är ingen begränsning då jag ligger relativt högt över kraven på båda skolor.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Oskar,
    bostadssituationen i göteborg är mycket-mycket tuff. Om du får plats på en utbildning i Gbg som inte är på distans, då måste du hitta boende, men vad gör du om du inte hittar boende?
    Personligen skulle jag inte vilja utsätta mig för en situation när jag har utbildningsplats men ingen plats att bo på.
    Du får dra egna slutsatser och fatta ett eget beslut.

    ang.lärosätenas kvalité
    det finns inga "dåliga" svenska högskoleutbidlningar - för de skulle i alla fall läggas ner (hör med UKÄ, universitetskanslers ämbetet, som utövar tillsyn över svenska högskoleutbildningar).

    Lycka till!
    ANNA