Victor

    Hej jag har funderat på att bli konstruktör inom produktion och undrar vad för stor skillnad det är mellan universitet och yrkeshögskola eftersom ja gärna vill ha garanterat jobb, men ej har bra nog betyg/högskolepoäng för den universitets utbildning ville ja veta vilka fördelar man skulle få av att bli konstruktör via en universitetsutbildning ?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    yrkeshögskoleutbildningar är kortare och mer praktiska. De innehåller också - ofta - mycket praktik. YH är mycket inriktade på arbetsmarknadens behov och får starta endast om prognosen är att chanser att få jobb är goda.
    ***
    Högskole- /universitetsutbildningar ger däremot djup teoretisk grund. De är längre och behöver inte innehålla praktik. Vill man t.ex bli forskare inom "sitt område" eller högskolelärare (på sikt), då är det högskolestudier som jag säger att man måste ha.
    Men vill man däremot få jobb snabbare och med större sannolikhet, så rekommenderar jag yrkeshögskola. Det blir allt vanligare att folk med högskoleutbildningar söker sedan till yrkeshögskola pga de ej fick ngt jobb efter sin högskoleutbildning. Anledning är ofta att högskoleutbildning är "för bred": man kan lite om mycket men inte tillräckligt mycket om just "det aktuella område" där arbetsgivare vill att man ska utföra arbetsuppgifter inom. Och många arbetsgivare har inte tid (och/eller lust) att lägga mycket resurser för att utbilda på arbetsplatsen för att det krävs både handledare som vill och kan utbilda + att hen som utbildas producerar ju inte under de utbildningsveckorna men ska ha lön. Det är en ekonomisk förlust som arbetsgivare vill undvika och kan därför många ggr välja att anställa ngn som de redan har "testat" på praktiken (LiA, lärande i arbete, som ingår som en obligatorisk del i en yrkeshögskoleutbildning).

    • : Okej tack så mycket!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!