Alice
    Jag undrar vad det är för skillnad i kandidat och exempelvis magister examen? Jag vet att kandidat är "lättare" och magister är "svårare" (och kortare/längre), men om man exempelvis skulle gå magister, är det då redan från början på en avancerad nivå? Eller blir det successivt mer avancerat? Kan man först läsa kandidat och sedan magister? Det kanske är det man gör men jag vet inte, jag kan inte så mycket om universitet och högskola osv. :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det som är vanligast - att man läser tre år på ett program och tar ut kandidatexamen. Sedan kan man söka jobb och/eller söka till magisterprogram /ett åriga/ eller till masterprogram (som är två-åriga).

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Okej, då förstår jag det lite bättre. Är master ’svårare’ än magister?
    • Anna : Masterprogram är 2-åriga; Magister - 1-åriga. Det är vanligare med masterprogram. Magisterprogram är inte så jättemånga, vanligtvis, men kanske blir de fler i framtiden, ex. kommer magisterprogram som leder till legitimation som "sjukvårdskurator" införas från ht-19 (påbyggnadsutbildning efter socionomprogrammet).