Eira
    Hej! Min största dröm just nu är att läsa astronomi på högskolan, men jag går nu sista året i estetlinjen på gymnasiet så jag saknar fysik 1 och 2, matte 3 och 4 och kemi 1. Jag undrar vad skillnaderna på att gå ett basår på en högskola och att gå ett år på komvux är? Är det någon skillnad i chansen att komma in på utbildningen man vill när man är klar med året? Alltså vad är fördelar och nackdelar med basår respektive komvux? Jag vet inte vad jag ska göra, det jag vet är att jag vill gå astronomilinjen men vet inte hur jag ska ta mig dit. Egentligen vill jag börja plugga astronomi på en gång men jag saknar ju dessvärre ämnena som krävs.
    Tack på förhand!

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Eira!

    Läs gärna på den här sidan

    där vi förklarar vad skillnaden är i att komplettera på Komvux och på ett Naturvetenskapligt basår.

    Vi råder dig söka både till komvux och till naturvetenskapligt basår. Har du godkänt betyg i matte 2? Utan godkänt betyg i matte 2 är du inte behörig att läsa på högskolans naturvet.basår.

    Några högskolor kan kräva gokänt betyg i matte 3, t.ex göteborgs universitet gör det.

    Du får gärna återkomma när du har läst på länken ovan om du då har några frågor kvar.

    Bästa hälsningar och lycka till med din studieplanering!

    ANNA

    • : Tack så mycket! Jättebra länk, förstår mycket bättre skillnaderna mellan basår och komvux nu. Jag har godkänt betyg i matte 2b ja. En sak jag inte förstod med sidan var det här om "BII gruppen"/kompletteringsgruppen. Vad innebär det att man ingår i den? Är det någon skillnad i vilka som kommer in på utbildningen då, alltså har exempelvis de som blev behöriga direkt efter gymnasiet större chans att komma in än de som ingår i BII gruppen? Tack för svar!
    • Liselotte : Jag ska försöka förklara om olika urvalsgrupper i ett nytt svar.
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    platserna på varje högskoleutbildning för delas mellan sökande i olika grupper.

    En del platser "reserveras" för de som gjorde Högskoleprovet.

    Resten fördelas mellan BF ("betyg" från Folkhögskola,fast det är egentligen Omdöme de får och inte betyg); BIex, BI - två grupper av sökande som blev behöriga på gymnasiet

    och BII gruppen, som kompletterade.

    Det är fler platser i den gruppen som inte kompletterade, så ja - ofta är det svårare att komma in i Kompletteringsgruppen, men i fall du inte kompletterar, då är du inte behörig och har inga chanser att komma in.

    Om du kompletterar, så har du i alla fall en chans att komma in. Om du gör Högskoleprovet, prövas du i ännu en grupp.

    För att kunna prövas i icke-kompletteringsgruppen, skulle du då gå tillbaka i tiden och välja ett annat program på gymnasiet och bli behörig efter gymnasiet direkt. Det är ju inte möjligt.

    Då har du inget val - du måste komplettera.

    BIex - är det för de som med Examensbevis blev behöriga på gymnasiet och inte kompletterade.

    BI - är en grupp, i vilken både de med Examensbevis och de med tidigare betyg "Slutbetyget" och "Avgångsbetyget" prövas.

    BIex kommer att försvinna. Sista gång den gruppen används är till antagning till våren 2017.

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte
    • : Tack! Nu förstår jag verkligen mycket bättre! Om jag har förstått det rätt så gör det alltså ingen skillnad i chansen att komma in om man går komvux eller basår, man är fortfarande i kompletteringsgruppen osvsett. Det är alltså inte lättare att komma in med hjälp av basår än komvux? Jag har anmält mig till högskoleprovet. Menar du då att jag får ytterligare chanser att komma in genom det eller är det endast för den grupp som inte kompletterar? Är det till mycket hjälp för mig att göra högskoleprovet?
    • Milla : Alla som gör högskoleprovet och har ett giltigt resultat - prövas i HP gruppen (helt oavsett om det har kompletterat för behörighet eller inte). Med att du gör högskoleprovet får du en extra chans att komma in på en högskoleutbildning.Lycka till!