Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Filip!
    Civilekonomprogrammet är ett 4-årigt program. Läser man kandidat i ekonomi (3 år) + masterprogrammet (2 år) blir utbildningens längd fem år.

    Om du undrar om innehåll i de aktuella utbildningar, se på utbildningarnas egna webbplatser vilka kurser som ingår. Om du undrar om möjligheter på arbetsmarknaden, så är det upp till en arbetsgivare att anställa med den utbildningen som hen tycker passar bäst till just den tjänsten som ska tillsättas just då.
    Allmän information om yrket Civilekonom hittar du på framtid.se/yrke/civilekonom

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elev :

      Hej,

      För att utveckla denna tråd funderar jag på vad skillnaderna är mellan civilekonom programmet och ett traditionellt ekonomi program som varar tre år. Vilka är skillnaderna?

      Det vill säga är det liknande utbildningar yrkesmässigt eller är en civil ekonom en påbyggnad av en ekonom?

    • Milla :

      Civilekonom kallas man i Sverige om man har examen från civilekonomprogrammet. Det är yrkesexamen och man kan, i Sverige, inte få examen som civilekonom på annat sätt än genom studier på just civilekonomprogrammet. Sedan är det inte helt säkert att man får mycket mer avancerade arbetsuppgifter eller högre lön, jämfört med om man hade kandidatexamen från ekonomiprogrammet. Det är upp till en arbetsgivare att anställa vem de tycker passar bäst för jobbet. På 4 år lär man sig mer än på 3 år, i alla fall borde det te sig på det viset. Du får annars gärna ställa frågor till studievägledare som jobbar på de institutioner där ekonomiutbildningar ges.

    • Elev : Okej tack! Ska ta och fråga andra SYV på de universitetet vilka jag är intresserad utav.
    • Milla : Ja, gör det. Du får sedan (jättegärna) återkomma och berätta vilka svar du fick. Vi vill också lära oss mer (detta för att kunna hjälpa fler)! :)
    • Elev :

      Det är precis som du nämnde. En viss utbildning garanterar inte att du får ett så kallat bättre jobb med mer pengar eller inte. Utan det är upp till vad arbetsgivaren eftertraktar.

      Tillika kan de mer avancerade uppgifterna kräva lite mer från den sökande. Därför kan det vara på det viset att de med en längre utbildning kan prioriteras framför de med en kortare utbildning när valet existerar.

    • Milla : tack så mycket för din kommentar.
    Läs alla kommentarer