Anonym
    Hej!
    Det är så att jag pendlar mellan att jobba i förskola eller förskoleklass. Jag har haft mina praktiker i förskola men ska nog testa på i förskoleklass med. Men min fråga är då vad skillnaden är mellan att jobba i förskola och förskoleklass? Vad har läraren i förskoleklass för uppgifter som skiljer sig från förskolan? Osv.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    de som kan besvara din fråga bäst är de som har erfarenhet av att jobba både på förskolan och i en förskoleklass och även de som utbildar förskollärare och F-3 lärare också borde kunna jämföra och svara på din fråga.

    Vad jag som är en allmän studie- och yrkesvägledare vet är att förskoleklassen bör förbereda barnen för fortsatt utbildning och att verksamheten i förskoleklassen kombinerar förskolans och skolans arbetssätt och pedagogik. Barnens ålder skiljer sig också: på förskolan finns det barn upp till fem år. I en förskoleklass är det "äldre barnen", sexåringar men det är möjligt att börja i en förskoleklass från det att barnet fyllde 5 år (får jag för mig att jag läste någonstans... hoppas det är rätt).
    Bäst är det om du går på praktik i en förskoleklass och jämför själv: hur det var när du gick på praktik på en förskola med hur det är att jobba i en förskoleklass.
    I en förskoleklass kommer du definitivt inte jobba med barnen som är yngre än 5 år.
    Vad jag "gissar på" är att det är i en förskoleklass "mer allvar", eftersom barnen ska förberedas inför börja läsa på "lågstadiet", i årskurs 1 på grundskolan. De bör därför börja lära sig att delta i riktiga lektioner. Det är i alla fall det som är "det uppenbara" men vilka andra skillnader som kan finnas kan en allmän studievägledare som inte är expert på just det område och inte själv har jobbat på de arbetsplatserna tyvärr inte svara på.
    Det vi vet om olika yrken berättar vi i yrkespresentationerna på www.framtid.se
    Yrket Förskollärare - på Framtid.se/yrke/forskollarare
    och yrket F-3Lärare - på Framtid.se/yrke/F-3lärare

    Studie- och yrkesvägledare