Paulina
    Hej!
    Jag är i slutet på min utbildning som folkhälsopedagog och är mitt uppe i att söka jobb. Det är inte lätt att hitta ett jobb som folkhälsopedagog då det i regel inte finns som yrke utan man får söka efter arbeten där de kräver kvalifikationer som likar de jag har läst i min utbildning. Jag har kollat runt på var arbetsterapeut och sjukgymnast läser för kurser och de påminner ofta om min utbildning som folkhälsopedagog. Jag undrar därför vad skillnaden är mellan dessa? Finns det några kurser som jag kan läsa till för att bli legitimerad arbetsterapeut eller sjukgymnast? Vilka är det i sådana fall?
    Mvh Paulina

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Paulina!

    Det som man oftast blir hänvisad till är att söka till ett nytt program, i ditt fall Arbetsterapeutprogrammet eller Fysioterapeutprogrammet (yrket Sjukgymnast bytte namn och heter från 1 jan 2014 - Fysioterapeut).

    Om du kommer in (på dina gymnasiala meriter), ansöker du om tillgodoräknande och då jämförs din tidigare utbildning med den utbildningen som du kom in på - och i fall bedömning görs att några kurser är desamma eller mycket liknande (likvärdiga), kan du hoppa över dem kurserna. Oftast blir inte den totala tiden kortare, tyvärr - för att kurserna som du kan hoppa över ligger oftast "utspridda" inom utbildningen.

    Det finns inga "överbryggande utbildningar" mellan folkhölsopedagog och arbetsterpeut eller fysioterpeut, i alla fall inga som vi känner till, tyvärr.

    Du får gärna samråda med Studievägledare på din nuvarande utbildning och även kontakta Studievägledare på fysioterapeut- och arbetsterapeututbildningar och jag hoppas de har ngt. positivt att svara till dig.

    Jag kan ge råd i att söka lite "out of the box" - kanske söka jobb som Utredare på försäkringskassan där man på "sjukpenningsärenden" arbetar med att utreda de försäkrades situation som handlar om sjukdomar och olyckshändelser (som har väldigt mycket med hälsa att göra). När man har ett jobb, är det många ggr lättare att få ett nytt jobb, så mitt råd att ta "vilket jobb som helst" som första jobbet och fortsätta söka efter drömjobbet. Andra förslag: sök jobb som lärarvikarie. Inom gymnasieskola finns det t.ex kurser i "Mental träning" och det finns många "hälsokurser" på bl a Vård- och omsorgsprogrammet men elever på alla gymnasieprogram får välja ganska fritt inom Individuellt val.

    På grundskolan skulle du kankse kunna (om du vill) undervisa i biologi, samhällskunskap och i sex och samlevnad. Som obehörig lärare får du inte en fasttjänst, men du kan få en tidsbegränsad anställning och fortsätta söka andra jobb. Om du skulle senare bestämma dig för att vilja bli behörig lärare, finns det olika sätt för de yrkesverksamma obehöriga lärare att skaffa sig behörighet, men det blir en senare fråga i så fall. Jag vet inte ens om du vill undervisa över huvudet taget. Jag kom med det förslaget pga stor brist på lärare.

    Andra vägar för dig att gå är - via vidare studier. Om du vill på sikt bli Forskare, då går du via masterprogrammet (eller magister) - och kan sedan söka doktorand-tjänster och bli forskare och/eller högskolelärare<<<.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte
    • : Hej! Jag vill minnas det finns även möjlighet att läsa pedagogik, för att komplettera, för att sedan undervisa i ditt ämne på t.ex. gymnasiet. Jag vet jag har haft några lärare som gjort detta, en min kemi och en data lärare hade en filosofie kandidat inom sitt ämne men hade läst pedagogik och undervisade i sitt ämne. Det kan passa perfekt och ta lärarlegitimation till det - om det går att undervisa i det du läst det vill säga. En Arbetsterapeut har en legitimation utfärdad från socialstyrelsen och där med en skyddad yrkestitel, precis som sjuksköterska och läkare.
    • Anna : Både Arbetsterapeut och Fysioterapeut är i Sverige legitimationsyrken. Tack Linus för din kommentar. Ditt förslag om att bli en lärare, är väldigt intressant. Tack så mycket ! Du får gärna skriva kommentarer till fler frågor!