Elin
    Hej!
    Vad är skillnaden på individuellt val och programfördjupning på gymnasiet?
    Obligatoriskt eller inte?
    Måste nämligen komplettera NA 2 på gymnasiet och gör jag det i programfördjupningen eller i det individuella valet?

    Tack på förhand.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Elin,
    det finns programstruktur för varje gymnasieprogram och delarna ingår i alla gymnasieprogram:
    Individuellt val - 200 gymnasiepoäng;
    Programfördjupningen - med OLIKA antal gymnasiepoäng (beroende på vilket program & ibland även vilken inriktning man läser - om inriktningarna på programmet är olika stora, blir olika antal poäng kvar att "fylla på" inom Programfördjupningen).
    När du skriver att du på gymnasiet måste komplettera med "NA 2", menar du en kurs Naturkunspap 2 ?
    På vissa gymnasieprogram får den kursen läsas som programfördjupande.
    Om den kursen inte får läsas som programfördjupande på just det programmet, som du väljer att gå - kan du läsa den inom Individuellt val (om din skola erbjuder den kursen och om den ryms in i ditt schemat utan att krocka med någon obligatorisk kurs).

    Du frågar vad skillnaden är på Individuellt val & programfördjupningen? En kurs - t.ex. Naturkunskap 2 är ju samma kurs med samma innehåll och samma krav för betyg, oavsett om man läser den inom individuellt val eller inom programfördjupningen. Saken är bara den att det finns listor på kurser som FÅR LÄSAS som programfördjupande på olika program och i fall en kurs inte får det, då kan man bara läsa den som individuellt val. Det är bara 200 p. som ryms inom individuellt val och i fall man behöver ännu fler kurser, ansöker man om att få läsa "utökade kurser", men rektor kan avslå den ansökan. Det är inte en rättighet att läsa utökade kurser. Det är inte heller någon rättighet att bestämma exakt vilka kurser du skall läsa som programfördjupande eller inom individuellt val. Du får önska vilka kurser du vill läsa men om det inte finns en behörig lärare på skolan eller om schemat inte går att ordna - då går inte det.
    Vill du vara helt säker på att få läsa vissa kurser, är det bäst att välja det programmet där de kurser ingår som obligatoriska /inte inom programfördjupnignen eller individuellt val - som är VALBARA kurser/.

    Krångligt?
    Jag håller med dig! Det är inte helt lätt att sätta sig in i alla regler, detaljer och undantag.
    Om du uppger vilket program du vill söka på gymnasiet, kan jag svara om Naturkunskap (eller en annan kurs som är viktigt för dig att läsa) ingår som en obligatorisk eller om den får läsas som programfördjupande på just det programmet.
    Mvh
    Julia SYV
    • : Jag vill jättegärna gå samhäll-beteende och vill utbilda mig till sjuksköterska.
    • Julia : Behörighet till Sjuksköterskeutbildningen är Matematik 2, Samhällskunskap 1b och Naturkunskap 2 (som får läsas som programfördjupande på Samhällsvetenskapsprogrammet). Om man går inriktning beteendevetenskap på SA, väljer man 300 p. inom programfördjupningen. Naturkunskap 2 är på 100 poäng. Fråga på skolan dit du vill söka om de kan lova dig att du får läsa just den kursen som en av dina programfördjupande kurser. :-) *L*
    • : Eftersom naturvetenskap 2 bara är 100 p, kan jag välja andra kurser så det sammanlagt blir 300 p?
    • Julia : Du BÖR välja andra kurser så att det sammanlagt blir 300 poäng. Om man inte uppnår 2500 poäng sammanlagt under gymnasiet, kan man inte få Gymnasieexamen.
    Läs alla kommentarer