Emma
    Hejsan!

    Jag läser på Komvux för att jag blev underkänd i Matte b på gymnasiet (jag gick ut gymnasiet 2012). Nu på komvux så har jag alltså läst Matte 2b, men hittills inte lyckats klara det för jag blir underkänd på nationella provet. Jag undrar, om jag istället läser Matte 1b, är det någon skillnad mot att läsa Matte 2b? Jag vill kunna studera på Universitet eller söka vissa jobb som kräver "Matte b". Vad är skillnaden på 1b och 2b undrar jag?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Emma,
    gymnasiekurser bytte namn från 1 juli 2011.
    en gammal kurs Matte B heter numera Matte 2
    a, b och c är olika spår där a-läses numera på yrkesprogram
    b - är medelsvår
    och c är avancerat spår i matte

    Matte 2b är fortsättningskurs efter Matte 1b.
    Om det står i behörighetskraven att du måste ha minst godkänt betyg i Matematik B, betyder det att du måste ha minst E i en av kurserna Matematik 2a, eller 2b eller 2c.
    Det borde vara något lättare att få godkänt i Matematik 2a men a-spår läses inte på komvux, bara på gymnasiets yrkesprogram.
    Ett råd som jag kan ge dig - fråga om du kan göra prövning i Matematik 2a eller om du kan skriva det Nationella provet i just Matte 2a /och inte 2b/ och eftersom a-spår är lite enklare än b-spår så kanske du kan få Godkänt i kursen Matematik 2a, vilket också motsvarar Matematik B.

    Du kan se innehåll i alla Mattekurser på www.matteboken.se

    Översättning: Matematik 1 = Matematik A
    Matematik 2 = Matematik B
    Matematik 3 = Matematik C
    Matematik 4 = Matematik D
    Matematik 5 = Matematik E

    Lycka till!
    Mikael SYV