Veronica
    Hej!
    Jag bestämde mig för att läsa upp gamla Matte B inför att söka YH-utbildningar nu till hösten 2016.

    Jag bestämde mig för att läsa på distans och anmälde mig till en Matte 2 kurs som jag nu läst sedan november 2015. Den är SKITSVÅR!
    Nu skulle min svägerska även läsa upp Matte 2 och sa att hennes kurs heter Matte2A och hon ska läsa hela kursen på 5 veckor (!?) (Vi bor inte i samma komun)
    Jag loggade in på mitt konto på komvux och såg att min Matte 2 kurs heter Matte2B. JAg hade ingen aning om att det fanns A,B och C del av Matte2.
    Nu när jag googlat en massa så inser jag att jag egentligen skulle ha valt matte2A, eftersom jag som mål bara har att få ut Matte 2 i ett godkänt betyg för att bli behörig på YH-utbildningar som kräver det.

    De flesta YH-utbildningar börjar i Aug och har sista ansökning nångång i Maj, vilket betyder att jag behöver bli klar med matte2 innan maj. Jag är orolig att jag inte kommer klara att göra det med matte2B eftersom jag tycker det är jättesvårt!

    Min fråga är - Ska jag hoppa på Matte2A istället o strunta i Matte2B (kan man göra så?) För att hinna få ett betyg innan Maj.
    Eller hur stor skillnad är det mellan kurserna egentligen? Jag förstår att B är mer fördjupad än A, men är A "mycket" enklare än B?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Veronica!

    Både matte 2a och 2b är 100-poängskurser vilket innebär att i fall man läser dem på heltid, så är det 5 veckors studier som krävs. På halvtid - läser man en mattekurs på 10 veckor.

    Så vitt jag vet, är den långsammaste studietakt som Komvux erbjuder - 25% av studietakt, dvs man läser en kurs på 20 veckor.

    Matte 2a och 2b är "motsvarande kurser", dvs inte helt olika varandra men a-spår är lite lättare, därför råder jag dig (om du kan) byta till Matte 2a. Det är inte i alla kommuner som man på Komvux kan läsa Matte 2a.

    En lösning kanske skulle kunna vara - att du fortsätter läsa Matte 2b men i slutet av kursen gör prov i Matte 2a och får betyg i 2a, alltså. Du får diskutera det med din mattelärare och SYV på komvux.

    Om du skulle få svar att det på komvux i din kommun ej är möjligt att läsa 2a, fortsätt med 2b men anmäl dig till Prövning (kostar 500 kr) i 2a. I fall du skulle få betyget F i 2b, hoppas vi att du i så fall får E (eller högre) i 2a på prövningen.

    Känner du en sida www.matteboken.se ? En bra sida som vi rekommenderar för självstudier och repetition av mattekurser.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    Du kan komma in på en yrkeshögskoleutbildning även som obehörig. YH kan ta in upp till 20% i "fri kvot".

    Det är givetvis bättre att försöka bli behörig, men jag råder dig söka till yrkeshögskola även om du inte uppnår full behörighet. Uppge i så fall i din ansökan om att du söker i "fri kvot" och lista upp alla meriter som du tror kan spela roll för din förmåga att klara av just den utbildning på yrkeshögskola som du söker (praktik, fritidsintressen, självstudier och dina personliga egenskaper).

    Hej igen!

    Jag tycker du tänker rätt.

    Det skadar dock inte att fråga SYV och läraren i matte - om det är möjligt att prövas mot mål i kursen Matte 2a. Troligtvis kan du få högre betyg i 2a, än i 2b (exempel: om du skulle få E i Matte 2b, kanske kan du få C eller D betyg i Matte 2a). Högre betyg är fördelaktigare, för det räknas in i ditt jämförelsetal. Du kommer att ha högre konkurrenskraft.

    Om du har råt att avvara 500 kr., anmäl dig till Prövning i Matte 2a (det sista prövningstillfälle på våren) men så att du får ut betyget innan mitten på juni 2016 /så att du hinner skicka in komplettering till Antagning.se/. OBS! det kan ta ett par veckor innan du kan få ut ditt betyg efter det att du får veta att du fick betyg på Prövningen. Ta reda på alla datum på förhand och missa inte "deadlines". Även om får betyg i Matte 2a av din lärare i slutet av kursen, kan du ändå läsa på lite extra /repetera med hjälp av www.matteboken.se/ och chansa på att du kanske får ännu lite högre betyg på Prövningen. Detta är givetvis frivilligt. Du blir behörig, oavsett om du får godkänt betyg i Matte 2a eller 2b men högre betyg ger dig bättre konkurrensläge och kan göra skillnad.

    Förutom www.matteboken.se så erbjuder Mattecentrum även gratis hjälp i matte i Räknestugorna som finns i 27 olika städer.

    Som du säkert själv vet också, finns det en hel del gratis hjälp i matte att hitta på Internet. Det jag kan rekommendera är lektioner i matte av gymnasielärare Daniel Barker - det är spår "c" /svårare spår/ som han undervisar i men se om det ändå blir till hjälp för dig.

    • : Tack för svar! Jag tror jag gör som ditt andra alternativ var -fortsätter med Matte2b och hoppas kunna få godkänt betyg i god tid innan sista ansökningsdag. Blir jag underkänd så gör jag en provning för Matte2a istället som sista alternativ!
    • Mikael : Du kan komplettera med betyg fram till mitten av juni 2016, men självaste ansökan behöver du göra innan 15 april. Kryssa i rutan "kommer komplettera med betyg" och glöm sedan inte att skicka in de betyg som inte har innan 15 april. Tänk på att det ofta krävs att anmäla sig till Prövning några veckor innan prövningstillfälle (exempelvis fyra veckor innan) och sista prövningstillfälle (innan sommarlovet) kan äga rum sista veckan i maj - olika i olika kommuner. Råder dig redan nu ta reda på när sista Prövningstillfälle i Matte 2a kommer att äga rum och när är sista dag att anmäla sig (och ofta måste man också ha betalat prövningsavgift, 500 kr. för att anmälan ska vara giltig). Jag kommer nu också att utöka mitt svar till dig.