Julia
    Hej!
    Jag har kommit in på arbetsvetarprogrammet - programmet för analys och utvärdering av arbete och arbetsmarknad. Jag planerade att gå personalvetareprogrammet men kom endast in som reserv och undrar vad skillnaden är mellan dessa två utbildningar då jag vet att de skall likna varandra väldigt mycket i slutändan. Jag undrar om de är helt olika eller om man kan jobba med ungefär samma saker efter utbildningen vare sig man pluggar det ena programmet eller det andra.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Julia,
    yrken som man kan, i Sverige, utöva efter de utbildningar som du ber oss jämföra - är icke-reglerade. Alltså, är det helt upp till varje arbetsgivare att bestämma vem de anställer. Startar du eget, är det du själv som får ta ställning till vilken utbildning som ger dig möjlighet att skaffa tillräckligt antal betalande kunder för att ditt företag ska gå runt, ekonomiskt.
    Vad jag förstår det som förbereder arbetsvetarprogrammet till mer övergripande arbetsroll, än personalvetarprogrammet, efter vilket man jobbar mer direkt "mot" personal och ofta tar tag i personliga ärenden men anställning, uppsägning, tjänsledighet mm.
    Men du kan med fördel fråga även studievägledare som jobbar på de programmen som din fråga gäller, för att det är de som är experter på sina respektive utbildningar.

    Liselotte