Axel
    Hej ni på SYV! Jag ska söka till högskolan till höst och har bestämt mig för att bli civilingenjör. Jag undrar vad det är för skillnad om jag skulle läsa t.ex. Datateknik och ta min master i industriell ekonomi jämfört med att läsa farkostteknik med samma master? Är det mastern eller utbildningen som är i fokus? Vad är skillnaden på att läsa industriell ekonomi och att ta master i det från ett annat program?

    MVH Axel

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    HEJ AXEL!
    Jag är ledsen att behöva ge ett sådant svar: att vi här på FRåGA SYV kan tyvärr inte ge svar på just den typen av frågorna, då vi är "allmänna studie- och yrkesvägledare" (alltså ej specialister i ngn specifik bransch). Och vi kan inte heller se in i framtiden  - vi vet inte hur situationen på arbetsmarknaden kommer se ut om några år. Vi vet inte heller hur de olika arbetsgivare tänker i varje given situation och tidpunkt.
    Det jag kan säga är att Utbildningsutbud förändras. Vilka program på avancerad nivå (master och magiser) som kommer erbjudas om 3 år, är det idag ingen som kan vara säker på... och även om självaste masterprogrammet erbjuds, finns det inte ngn garanti på att just du skulle komma in på det programmet, därför vill jag råda dig att i första hand söka till ett program efter vilken du kan tänka dig söka jobb direkt, alltså om det är högskoleingenjör eller kandidatprogrammet (ett 3årigt program) att du kan tänka dig söka jobb direkt efter det programmet.

    Du får gärna ställa frågorna till studievägledare på de institutioner där utbildningar ges som intresserar dig; du får också välkommen att läsa om olika yrken på www.framtid.se - där finns över 2.ooo yrken beskrivna och finns även länkar till andra sidor med, förhoppningsvis, relevant info som blir till nytta för dig.
    Mvh

    L.

    Liselotte