Brendan
    Hej!
    Jag har en fråga angående läkarprogrammet!
    Mitt mål är ju att bli antagen och läsa till läkare, för att sedan specialisera mig inom antingen hjärtat (kardiologi) eller hjärnan (neurofysiologi) och om jag når ännu högre, bli forskare inom dessa, ta fram mediciner m.m. Det jag undrar nu mest är om det kommer påverka mina chanser att "utveckla" mig om jag gått på ett visst lärosäte. Examen är ju densamma, men det verkar ju vara "positivt" att ha läst i stockholm, än örebro t. ex. Jag har ju redan klart för mig om vart jag ska läsa, men tyckte att det skulle vara intressant att se vad ni tycker. På nätet finns liksom kortfattade svar "Vill du plugga, gå i Umeå", "Vill du forska, gå på karolinska" m.m. utan tydliga svar om varför det tycker så. Jag vet att det är smartast att vända sig till högskolorna själv, men tänker mig att om jag frågar något "i jämförelse med något annat universitet" så vill de ju givetvis inte säga något dåligt om den "egna" högskolan". Därför vänder jag mig hit :) !
    Nu vet jag ju inte om jag ens blir antagen till läkare i första hand, men jag min plan ovan som mitt mål :)!

    MVH,

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Brendan!
    Bra att vet vad du vill!
    Och du har rätt i att de som jobbar på en viss skola, talar inte illa om din egen skola i första hand utan försöker framhäva allt det positiva som finns på den egna skolan. ;)
    Just vad det gäller läkarprogrammet, så är det svårt att komma in och man läser där man kom in. Sedan kan man ju försöka byta till en annan ort efter en termin eller ett år på läkarprogrammet.
    Om man har extremt höga betyg eller högst resultat på Högskoleprovet och kan komma in på vilken ort man vill, kanske är det klokt att i första hand välja den ort där man bor - så slipper man oroa sig för att hitta bostad och ha höga kostnader för boende, mat mm. Att Komma in på läkarutbildning är vara början, sedan måste man hänga med på en mycket krävande utbildning i 5.5 år och om man kan bo hemma hos föräldrarna och få middag på bordet varje kväll och kläder tvättade ( i alla fall någon gång ) så man slipper lägga tid och energi på att handla, städa, laga mat mm - är det en mycket stor fördel. Det är, dessutom, inte alls säkert att man hittar bostad på den orten där man får utbildningsplats. Tyvärr kommer inte utbildningsplats som Paketlösning /med bostad och ekonomi ordnade/, utan man måste själv hitta de lösningar.
    Som sagt, är det få sökande som har lyxen att kunna fritt välja ort för sin läkarutbildning och de som har den, gör klokt i att be om lov att bo hemma hos föräldrarna under hela sin utbildning eller i alla fall så länge som möjligt.
    Jag tror inte det spelar stor roll var man läste grundutbildning till läkare. Sedan tillkommer det AT-tjänstgöring och sedan femårig ST om man vill bli specialist. Man kan kanske välja andra orter för AT och ST men det blir en mycket senare fråga.
    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Precis! Det är ju nästan omöjligt att ta sig in! Tänkte mer på det att lärosäten i och i närheten stockholm har oftast de högre antagningskraven, medan andra orter har lägre (inte lund). Tack för all info :) ! MVH,
    • Milla : Det är samma behörighet till läkarprogrammet men antagningsgräns är olika, beroende på antal platser och sökandetryck. Antagningsgräns kan ändras i framtiden. T.ex om det blir ännu svårare att få bostad i Stockholm och Lund kan antagningsgräns där gå ner något ...