Ludvig
    Hej!

    Jag undrar vad det är för skillnad på att söka in till högskola under höstterminen och vårterminen? Jag har sett att intagningspoängen skiljer en del vilket får mig att misstänka att det är något som skiljer.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Ludvig, det är oftast flera sökande till HT /höstterminen/ pga alla gymnasister i å k3 söker till hösten. De kan inte söka till våren, för de är ännu inte klara med gymnasiet då.
    Därför kan det på vissa utbildningar vara så att "poängen" går upp vid antagning till HT och ner - vid antagning till VT /det är helt enkelt färre som söker och de som söker har oftast lite lägre Meritvärde på sina betyg: de kom kanske inte in till HT och söker nu med samma Meritvärde till VT/.
    Det är inte alla utbildningar som startar både HT och VT. Oftast är det ingen som helst skillnad i utbildningens innehåll, utan just det där med gymnasieelever som söker till HT gör att poängen går upp något.
    Men titta noga - det kan också vara så att start på VT är utbildning på deltid /halvtid t.ex./ eller på distans eller tvärtom ("bunden till studieort"). Det kan vara olika studietakt och utbildningsform /bunden-distans/ och det kan också påverka folks benägenhet att söka.

    Mvh
    Mikael SYV