Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Oliver,
    se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_HA.pdf
    där alla kurser som ingår och som får läsas på HA finns med.
    Inriktning på HA utgör 500 gymnasiepoäng, det är en femte del av programmet.
    INRIKTNINGAR:
    Administrativ service 500 poäng inkluderar kurser: Administration 1, Affärskommunikation, Information och kommunikation 2, Intern och extern kommunikation, Ledarskap och organisation.

    Handel och service 500 poäng inkluderar: Personlig försäljning 1, Praktisk marknadsföring 1, Affärsutveckling och ledarskap, Inköp 1, Näthandel 1.

    Du kan själv jämföra med Ekonomiprogrammets plan: http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_EK.pdf

    Väldigt grovt och enkelt kan man säga att i fall man vill bli säljare "när man blir stor", välj Handel&Service. Och i fall du vill bli Administratör - välj inriktning Administrativ service.

    Båda inriktningarna på HA liknar EK lika mycket (eller lite). Det finns flera "skillnader" som du själv ser om du jämför programplanerna. På Ekonomi läser man Moderna språk, 100 poäng, man läser också Svenska upp till nivå 3. Man har mindre valfrihet på Ekonomi, där det enbart 300 poäng valbara programfördjupningar.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering.
    Mvh Milla Syv
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen,
    Behörighet till Fastighetsmäklarprogrammet på högskolenivå är Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b och Matematik 3b
    och för att bli behörig bör du på HA läsa Engelska 6, svenska 2 och matematik 2a - inom programfördjupningen samt svenska 3 - inom individuellt val.
    Varken sig Matematik 3b eller Samhällskunskap 1a2 får läsas som programfördjupande på HA. De utgör tillsammans 150 poäng. Du kan bara 100 poäng kvar av Individ.valets 200 poäng och alla kurser ryms därför inte in.
    Om du inte får det beviljad av rektor att läsa "utökat" dvs 50 poäng för mycket - kan du inte bli behörig till att söka till Fastighetsmäklare på HA. Du kan då söka kompletterande kurser på komvux efter gymnasiet och bli behörig senare.
    Formellt sett spelar det ingen roll vilken inriktning på HA du läser - för möjlighet att söka Fastighetsmäklarprogrammet på högskolan.
    Saken är den att du inte blir behörig i fall du inte får lov att läsa "en utökad kurs". Skolan är inte skyldig att erbjuda utökade kurser. Skolans skyldighet stannar vid att ge dig möjlighet att läsa för Grundläggande behörighet, men ej för Särskild behörighet, dvs det är inte alls säkert att du får på HA läsa Matte 2a och 3b samt Samhällskunskap 1a2.
    Detta kan du ta upp med skolan innan du söker. På en skola kan du få NEJ och på en annan - ja till alla läsa alla de kurser som du behöver för behörighet.

    Inga behörighetsgivande kurser ingår i inriktningar på HA men personligen tycker jag att Handel&Service passar lite bättre till Fastighetsmäklare pga man läser kurserna Personlig försäljning och Praktisk marknadsföring.

    Till Mäklarassistent är behörighet "Lägst gymnasiekompetens med goda kunskaper i matematik och data" - och vad som menas med GODA kunskaper i Matematik & Data, är det svårt att säga. Jag antar att de väljer av de som söker - personer som har flest meriter och ju mer matte och datakurser man har läst, desto större är chansen att komma med.

    Mvh Milla Syv
    • : Om man vill bli fastighets mäklare eller mäklar assistent vilken inriktning är då bäst?
    • Milla : Jag har skrivit ett utökat svar, se ovan. *L* :-)
    • : Men om jag väljer handel kan jag då efter gymnasiet läsa på exempelvis komvux eller något för att läsa in de kurserna som krävs för fastighetsmäklar?
    • Anna : Ja, Oliver, om man saknar betyg för att kunna söka en eftergymnasial utbildning, söker man till komvux efter gymnasiet. Ett annat sätt att få betyg är att bedriva självstudier och göra de så kallade Särskilda prövningar. I större städer kan Prövningsenheter finnas. Annars så ordnas prövningar inom komvux. Lycka till med dina studier, önskar vi dig! Fragasyv.se
    Läs alla kommentarer