Anonym

    Hej, jag går just nu tekniskt/naturvetenskapligt basår och funderar på vad jag ska gå efter basåret. Har tänkt kanske biomedicin eller civilingenjör inom bioteknik. Är intresserad av genetik, celler och sjukdomar, men också matte, forskning och problemlösning. Jag undrar lite över skillnaderna mellan dessa utbildningar och möjligheterna efter studier.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, läs gärna info på utbildningarnas hemsidor (de utbildningar som du är intresserad av); kontakta studievägledare och studerande ambassadörer på de utbildningar för att ställa frågorna. De som inte jobbar på de utbildningar, inte studerar där och inte har ett jobb inom det aktuella kunskapsområde, har inte den kunskapen som skulle göra det möjligt att på ett bra sätt jämföra utbildningar.
    Som "allmän studie- och yrkesvägledare" kan jag, förutom de tipsen som finns ovan, även råda dig att kika på några yrkesbeskrivningar:
    Framtid.se/yrke/genetiker
    Framtid.se/yrke/biomedicinsk-analytiker-med-inriktning-labmedicin
    Framtid.se/yrke/civilingenjor-inom-bioteknik
    Framtid.se/yrke/biotekniker
    Framtid.se/yrke/biomedicinare