Selma

    Hej! Jag har lite funderingar kring vad skillnaderna på civilingenjör inom bioteknik och civilingenjör inom kemisk biologi är. När jag läser hittar jag inga större skillnader, men skulle vilja ha hjälp med att identifiera skillnader för att kunna göra ett mer välgrundat val mellan dem. Tycker båda låter intressant men vill inte välja ”fel” mellan dem. / Selma

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Selma!
    kontakta gärna studievägledare och utbildningsansvariga t.ex programrektorer på de institutioner de utbildningarna ges, som du är intresserad av.
    Din fråga är viktig och är en relevant fråga om studier, men den är av den karaktären att endast experter kan svara. Dessvärre kan det vara så att det är svårt att hitta ngn som är expert i både bioteknik och i kemisk biologi, och i så fall kan en expert berätta om sitt område, och en annan - om sitt område... men ingen av de kan jämföra områden, för att de inte är experter på båda.
    En "allmän studievägledare" är inte expert på något av de områdena som du nämner i din fråga.
    Du känner kanske till lärosätenas gemensam webbplats - www.studera.nu ? Där kan du hitta de olika utbildningar: kurser & program inom de områden som intresserar dig.
    Du får också gärna kika på yrkespresentationerna på www.framtid.se t.ex på framtid.se/biokemist där bland Lästips/länkar finns även hänvisning till bioresurs.uu.se och du kan testa ställa din fråga till de ansvariga på den webbplatsen.