Elev
    Hej!

    Jag har bestämt mig för att välja mellan Ekonomi inr. ekonomi och Ekonomi inr. juridik. Problemet är dock om att jag inte kan skillnaderna, kan man fortfarande söka till samma universitet med båda av dessa eller är det annorlunda?

    Exempel, kan man söka juristprogrammet i universitet med båda, eller är det bara möjligt med juridik?

    Tack på förhand

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Dany,

    du får hemskt gärna kika på en programplan för Ekonomiprogrammet och där ser du vilka kurser som ingår i de två inriktningar.

    Som du ser där (blå text i raden ovan är en klickbar länk :) så ingår Matte 3b i inriktning Ekonomi. Matte 3 krävs för många högskoleutbildningar - bl a om man vill bli FastighetsmäklareOptiker eller högskoleingenjör.

    I inriktningskurserna på Ekonomiprogrammet ingår det inga kurser som formellt krävs för behörighet för Juristprogrammet, som man läser på högskola om man vill bli Jurist och på sikt Advokat eller Domare. Men det är roligt för dig som är intresserad av juridik att läsa juridiska kurser redan på gymnasiet (det ger också förförståelse inför studier i juridik på högskolenivå) och jag tycker därför att en bra lösning kan vara att du väljer inriktning Juridik men att du inom programfördjupningen läser Matte 3b. Att få godkänt betyg i Matte 3 ger även den fördelen att du får meritpoäng för den kursen (om du söker högskoleutbildning där den kursen inte krävs).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till med dina studier!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare