Hej Emilia!

    Ja, det finns många olika ekonomiprogram på högskolenivå! Och för att göra det ännu svårare att välja och bestämma sig, så kan man även sätta ihop sin egen generella kandidatexamen i Ekonomi! Då läser man 120 hp (högskolepoäng = 2 år på heltid) ekonomiska kurser + 60 hp (ett år på heltid) vilka som helst högskolekurser och kan sedan ta ut kandidat examen.

    Som du kanske vet, så är det tyvärr svår bostadssituation så gott som i hela Sverige. Det gör det svårt för studerande att flytta till skolorten. Det är väldigt olyckligt men tyvärr är det den verkligheten som vi har att förhålla oss till!

    Då menar jag så här: det är kanske bättre att i första hand kika på de utbilningar som finns på den orten där du bor idag eller inom pendlingsavstånd. För annars kan en situation uppstå att du kommer in på en "bunden" utbildning (dvs den som inte är på distans) men sedan kan inte läsa den (om du inte hittar någonstans att bo på skolorten eller inom pendlingsavstånd).

    Kika gärna på utbildningar på den orten där du bor och inom pendlingsavstånd i första hand - det är mitt råd till dig. Var bor du idag?

    Om du har släkt och vänner hos vilka du kan bo under utbildningstiden, uppge på vilka orter de finns.

    Om du tittar på "distansutbildningar" - tänk på att det finns olika sortens distans: med och utan obligatoriska träffar. Ännu en viktig sak är att ansökningsperiod till höstens högsoleutbilningar börjar 15 mars och det är till det datumet som alla utbildnignar bör finnas med på www.studera.nu - och kanske är det lite för tidigt än att planera i detalj. Någon utbildning som passar dig bäst kanske ännu inte kom upp på högskolornas gemensam hemsida.

    Generellt angående "internationell ekonomi" - så kan det vara olika på olika banker vad de profilerar sig på... Det är bra om du kan ta kontakt med personalansvarig på den banken som du helst vill jobba på i framtiden och frågar vilken utbilnding de rekommenderar. Då får du svar från "källan" direkt.

    Ett annat (mer indirekt) sätt att gå tillväga på att att läsa i annonserna om lediga jobb - vad banker ställer för krav på sökandes utbildning. Jobbannonserna finns på bankernas egna hemsidor under "Jobba hos oss" eller liknande Rubruker eller på www.ams.se - Arbetsförmedlingens hemsida.

    Du får också gärna ta kontakt med några Studievägledare som arbetar på olika högskolor/universitet där Ekonomiutbildningar ges och höra med dem.

    Du får gärna återkomma och berätta vad du tycker om mitt svar, om det var till ngt hjälp för dig.

    ANNA