Tania

    Hej! Jag har läst runt lite om vad en nutritionist och dietist gör och av det jag har förstått så jobbar en nutritionist lite mer på djupet jämfört med en dietist. Men det jag undrar är om jag väljer att bli nutritionist kommer jag ändå kunna ge samma rådgivning till ex. privatpersoner på sjukhus såsom en dietist gör? Vill inte direkt forska om kost utan arbeta med människor direkt.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tania!

    Dietist är ett hälso- och sjukvårdsyrke som i Sverige är ett av de så kallade Legitimationsyrken. Man får inte kalla sig för dietist eller jobba som dietist (i Sverige) utan legitimation från Socialstyrelsen.

    Nutritionist & Näringsfysiolog samt Näringsrådgivare är däremot icke-legitimationsyrken.

    Tips! läs jobbannonser där arbetsgivare söker att anställa inom den branschen som du är intresserad av; se vad arbetsgivare kräver eller önskar att man har "i bagaget", bl.a vilken utbildning som efterfrågas.
    Prata med studievägledare på de institutioner där relevanta utbildningar ges.

    Hänvisningar/lästips:
    Framtid.se/yrke/naringslivsradgivare
    Framtid.se/yrke/nutritionist
    Framtid.se/yrke/dietist