Arash
    Jag har sökt programmet: Entreprenörskap innovation och marknad på Södertörns högskola där man tydligen kan välja företagsekonomi som huvudområde. Men detta program kräver inte Matte C som behörighet jämfört med Ekonomiprogrammet företagsekonomi som kräver matte C. Vad är skillnaden?

    • Anna : Sådan detaljkunskap är det endast Studievägledare på just det aktuella högskoleprogrammet som har. Vi kan hjälpa dig genom att kontakta Studievägledare på högskolan, men uppge i så fall exakt vad det är du undrar över: - vill du ha hjälp med att jämföra innehåll i de två utbildningar (vilka kurser som ingår) eller vill du veta vilka jobb man kan få efter vardera utbildning, eller undrar du över ännu ngt annat? :)

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Vi tar kontakt med studievägledare på den utbildningen som du sökte och återkommer så fort vi får svar.

    tips till dig- sök Yrkeshögskoleutbildning som liknar den utb som du sökte på högskola, se utb presentation Här>>

    sista ansökn dag är 15 maj. Man söker till högskola och yrkeshögskola oberoende av varandra.

    Vi fick Svar från Studievägledningen på Södertörns högskola, som lyder:

    "Studenten behöver ha läst Matematik C om den vill läsa Entreprenörskap, innovation och marknad med företagsekonomi eller nationalekonomi som huvudområde.

    Studenterna väljer fritt vilket huvudområde de vill ha bland de ämnen som ges upptill C-kurs på Södertörns högskola. Studenten kan läsa första terminen på programmet och under den terminen läsa in Matematik C då studierna i huvudområdet startar först termin två.

    Båda programmen kan innehålla 90 hp i företagsekonomi. Utöver det så läser studenterna på Entreprenörskap, innovation och marknad 90 hp i programspecifika kurser med inriktning mot entreprenörskap.

    På Ekonomie kandidatprogrammet läser studenterna 30 hp i nationalekonomi, 15 hp i Handelsrätt och 15 hp i statistik. De har 30 hp som de väljer fritt vilken kurs de vill läsa.

    Ekonomie kandidatprogrammet leder fram till en Ekonomie kandidatexamen medan Entreprenörskap, innovation och marknad ger en Filosofie kandidatexamen i valt huvudområde."

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    vi har skickat Epost till Studievägledare på det programmet som du sökte och hoppas vi får svar snart, då återkommer vi med det svaret. Annars så kan du också själv kontakta den aktuella Studievägledaren, här>>> kommer du direkt in på sidan med hans kontaktuppgifter.

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte