Linda
    Hej! Jag undrar hur det är med lönen när man läser vidare.
    Till exempel vill jag läsa till civilingenjör inom bioteknik och funderar sedan att läsa vidare till forskare. Lönen för forskare är lägre än för en civbiotekniker och jag funderar på hur det fungerar? Läggs lönerna på varandra eftersom att man är mer kvalificerad? Är lönerna beroende vilket jobb man tar - om det specifik är bioteknik får man troligtvis en lön och en annan om det specifikt är forskning. Eller är lönen menat för under tiden man doktorerar? Jag hoppas att någon kan bringa lite klarhet.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Linda,

    om man har utbildning på avancerad nivå (master- eller magisterprogram), kan man söka Doktorandtjänster, om man hittar några tjänster som utannonseras; det är inte alltid finns tjänster att söka; sedan, när man söker brukar det vara stor konkurrens och svårt att få en doktorand-tjänst. Se gärna info på Framtid.se/yrke/doktorand

    Liselotte

    ang. löner för forskare - så är det en svår fråga; som forskare kan man bli anställd inom något projekt (på ett år, till exempel) och inom det projektet få en viss lön, men sedan när projektet är slut, så kanske man är arbetslös ett tag - tills man hittar ett nytt projekt... Lyckas man i grunden få tillsvidareanställning med månadslön, så beror nivån på lönen på många olika faktorer, bland annat på Var man är anställd, inom Vilken bransch och även på hur duktig man är på att förhandla (det är då precis som vilket annat jobb som helst - löner är olika för personer inom samma yrke).
    Det är också en lång väg att gå innan man kan bli forskare - som snabbast är det 8 år... (kandidat + magister + doktorand) men det är sällan det går så snabbt och smidigt; kanske måste du läsa master, och inte magisterprogrammet, som är ett år längre... sedan kanske det dröjer några år innan det finns möjlighet att söka och få en doktorandtjänst... så det kan troligtvis ta minst 10 år innan du kan bli en forskare och om löner på så lång tid framöver vet vi, över huvudet taget, väldigt lite.
    vänligen
    L.

    • : Okey så då får man inte nödvändigtvist högre lön av att läsa vidare utan om du arbetar på ett forskningsprojekt så får du en forskarlön, och om du jobbar på ett jobb specifikt som biotekniker får du en lön som biotekniker.