Elias
    Hej

    Snart är jag färdig med utbildningen på vuxenutbildningen och det är bara gymnasiearbetet som är kvar, då jag läst förberedande kurser för att bli behörig till eftergymnasiala studier. Jag är intresserad av ett antal utbildningar inom natur och teknik på universitetet:

    1) Högskoleingenjör i datateknik 180hp och Systemutvetenskap 180hp därför tänker jag söka till Högskoleingenjör i första hand. Men det verkar som att jag kommer bli systemutvecklare eller programerare efter den. Då ser kurserna mer avancerade och svårare än i systemutveckling.

    Är det värt då att gå Högskoleingenjör om man blir ändå systemutvecklare? Så jag vet inte exakt vad blir skillnaden.
    Det jag läste och har forskat om detta säger att Högskoleingenjör arbetar med dagens teknik jämfört med civilingenjör men i praktiken kommer man söka jobb som systemutvecklare!

    2) I det andra området är jag intresserad av Biomedicinprgrammet men det verkar det kräver annan särskilt behörighet än vad jag har. Jag har läst upp till Naturkunskap 2 samt fysik 1 matematik 3. Jag undrar om det finns ett annat universitet eller högskola som kan sökas med Naturkunskap 2 i stället för Biologi, fysik och kemi. Om inte så undrar jag om jag kan gå en relevant utbildning inom hälsa/medicin/farmaceut/forskning men gärna utan att jobba med patienter.

    Jag har också kikat på utbildningen Folkhälsovetenskap 180 hp, men har inte förstått vad den arbetar exakt arbetar med(det står )? vilka yrken?Hur blir det t.ex. med framtidsutsikter, lönerna! Blir det bara stat och kommun jobb som finns där?
    Kan man utveckla sig inom det område och bli något annat?

    Ber om ursäkt för det långa meddelandet.

    Väldigt tacksam för alla svar!

    Eili

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    Biomedicinprogrammen i Sverige brukar kräva, för särskild behörighet, godkända betyg i gymnasiala kurser Biologi 2, Kemi 2, Matematik 4. Men Biomed.programmet på Högskolan i Skövde verkar acceptera lägre behörighet, se information på his.se/biomedicinprogrammet - där uppgift finns om att matematik 2 och naturkunskap 2 krävs för särskild behörighet. Och den här utbildningen - hh.se/utbildning/program/biomedicin---inriktning-traningsfysiologi verkar för särskild behörighet kräva Naturkunskap 2 och Matematik 3 (eller Kemi1 - jag antar att med "eller kemi1" menas att i stället för naturkunskap 2 kan man ha betyget i kemi1, men att matte 3 måste man ändå ha). Det bästa är att titta på de programmen som man är intresserad av och se exakt vilken särskild behörighet som de kräver (det kan vara olika på olika lärosäten och behörighetskraven kan också förändras från en termin till nästa).

    Vad gäller jämföra innehåll i olika högskoleprogram eller program på universitetet - så är det bra att titta på vilka kurser som ingår, läsa så mycket som möjligt på utbildningens egen webbplats och vid frågor ta kontakt med studievägledare som jobbar på institutionen där programmet ges. "Problemet" med data-IT-utbildningar är i mångt och mycket att utvecklingen i branschen går så oerhört snabbt. Nya rön gör att man behöver lära sig imorgon det som ingen vet någonting om idag... och även nya yrken tillkommer, som t.ex VR-utvecklare eller Moln-specialist (för bara några få år sedan fanns inte de yrken) och de "gamla" yrken får nytt innehåll: det som Systemutvecklare behövde kunna och gjorde för fem år sedan och vad hen ska behöva jobba med om några år kan vara väldigt olika.
    Du undrar om det är lönt att läsa svårare kurser om man "ändå" ska bli Systemutvecklare. Och mitt svar är att ju mer man kan, desto mer attraktiv blir man på arbetsmarknaden.

    Folkhälsovetenskap
    Kika gärna på yrken folkhälsoplanerare och folkhälsosamordnare. Det finns ett antal "folkhälsovetenskapliga" högskoleprogram med olika inriktningar: och Jobbmöjligheter efter de olika inriktningar kan skilja sig åt ganska mycket - läs avsnitten "efter examen" på utbildningarnas egna webbplatser och kontakta studievägledare på de institutioner där programmen ges för mer information.
    Se exempel på utbildningar:
    Kandidatprogram i pedagogik och folkhälsovetenskap - su.se/sok-kurser-och-program/spofk-1.416833
    Folkhälso­vetenskapliga programmet - livsstil och social hållbar utveckling - mdh.se/folkhalsovetenskapliga-programmet
    Folkhälsovetenskapligt program med inriktning beteendevetenskap - hkr.se/program/VGFH2
    Folkhälsostrateg för hållbar utveckling - hig.se/VGFSK