Samira

    Hej! Jag ska börja ettan snart och har valt ekonomi med idrottsspecialisering-fotboll. Jag gillar inte idrott så särskilt mycket så valde fotboll av nån anledning att det skulle vara lite roligare än vanlig idrott. Min fråga är vad är skillnaden om man läser idrottsspecialisering eller vanlig idrott och har man vanlig idrott plus det specialisering man valde eller inte. och om jag absolut inte kan spela fotboll eller ens passa en boll, borde jag då ändra mitt val och läsa vanlig idrott eller inte? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Samira,

    kursen Idrott och hälsa 1 är en obligatorisk kurs på alla svenska (nationella) gymnasieprogram, inklusive ekonomiprogrammet. Jag är därför ganska säker på att idrotts-specialisering Ej ersätter kursen idrott och hälsa 1 utan man läser både och. Om du inte gillar idrott, så kanske du kan lära dig att gilla idrott, men annars blir det tungt att läsa mer idrottskurser än nödvändigt. I så fall skulle jag råda dig "hoppa ur" idrotts-specialiseringen, om det är möjligt - beror lite på vilken gymnasieskola du kom in på. Om du uppger vilken skola du kom in på, kan jag se hur utbildningen är upplagd på den skolan och ge ett  bättre svar.