Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mustafa,
    många av de yrken som finns på den svenska arbetsmarknaden är "icke-reglerade" och titlarna är inte skyddade; det betyder att "vem som helst" kan, om hen vill, kalla sig för till IT-tekniker eller Driftterkniker inom IT.

    På olika arbetsplatser kan man utföra mycket liknande eller till och med identiska arbetsuppgifter och kallas för "olika saker". IT-drifttekniker brukar man kallas om man arbetar vid en stor datacentral.
    Arbetar man på ett mindre kontor /utan någon stor datacentral/ är sannolikheten större att man kallas för "IT-tekniker" och inte för drifttekniker.
    Det finns alltså i dagens läga inte några strikta regler kring de yrken. Arbetsgivaren bestämmer vilka kvalifikationer som krävs och vad som ska stå i anställningsavtalet/kontraktet.

    Vänligen
    Julia