Kvinna
    Hej,

    Vad är skillnaden på praktik, APL och att vara lärling (på ett yrkesprogram på gymnasiet)?

    Mvh

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    APL - är förkortning för Arbetsplatsförlagd lärande, som är praktik á 15 veckor under sammanlagt 3 år på gymnasiets yrkesprogram (som minst).  APL obligatoriskt ingår som en del i alla gymnasiala yrkesprogram.
    Om att läsa som lärling på gymnasiet finns förklaring på  gymnasieguiden.se/lärling (Kort kan man förklara att man läser alla eller nästan alla kurser på en arbetsplats inom sin 3-åriga yrkesutbildning på gymnasiet; minst hälften av tiden är man på arbetsplatsen.)