Nellie

    Har sedan i somras tänkt söka en lönespecialistutbildning i Malmö men har nu fått reda på att den ej ska starta. Jag vill plugga på distans och hitta något likgiltigt. Likgiltiga utbildningar finns som t.ex Lönekonsult i närheten av mig, men undrar då om det är någon skillnad? Eller om det kommer vara betydande i arbetslivet. En vän till mig är utbildad lönespecialist men anställd som löneadministratör och hon säger att det inte är någon direkt skillnad mellan de tre olika begreppen.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nellie,
    din vän har rätt. Pga de yrken som du är intresserad av är i Sverige icke-reglerade, så är det stor frihet som gäller: arbetsgivare får bestämma vad arbetstitlar ska vara och vad som ska ingå i arbetsuppgifterna.
    På små företag kan en och samma person vara både Personalchef och Löneadministratör: hen deltar i rekryteringar och betalar ut löner, skriver avtal om anställningar och sköter "juridiken" kring uppsägningar också! som en sort allt-iallo... på större företag i i stora organisationer finns det fler personer som sköter olika saker men pga det ej är reglerade yrken, blir det upp till arbetsgivare att bestämma det mesta.
    Kika på olika presentationer på www.framtid.se

    t.ex kan du börja med framtid.se/yrke/lonekonsult