Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej M,
    vänligen ställ din fråga till de som jobbar på de utbildningar som din fråga gäller: studievägledare, lärare och utbildningsansvariga som jobbar på just de specifika utbildningar. Börja med att läsa all information som du hittar på respektive utbildningens egen hemsida/webbplats.

    • Försata året naturvetenskap :

      Jag vill få hjälp med att välja utbildning varför kan jag inte fråga här? Och jag har kollar deras sidor och det hjälpar knappast.

    • Mikael : En allmän studievägledare som inte läst de utbildningar och inte jobbar med de utbildningar har ingen aning. Hen läser på utbildningarnas hemsidor och kan också maila din fråga till de som jobbar på de institutioner där aktuella utbildningar ges, invänta svar och klistra deras svar i t.ex ”mitt svar”. Det går snabbare om du mailar själv, då behöver du inte vänta på att jag läser deras svar, kopierar deras svar och klistrar in här på forumet. Dessutom kan du få frågor från de so jobbar på utbildningar som de behöver få svar på innan de kan svara, t.ex om du endast vill läsa tre år (kandidat) eller om du siktar på forskarutbildningen, eller andra frågor, jag vet inte ens vilka…. Det är ju inte så att vi inte vill hjälpa dig utan vi har själva inga svar att ge på en fråga av den karaktären, för att man måste bli bra insatt i just det kunskapsområde. Det finns cirka 8.000 yrken och en allmän studievägledare måste bli expert på de alla?!;) är det möjligt? Skulle du själv kunna bli expert på det sättet? Info ändras också. Det man vet idag kanske inte (redan imorgon) länge gäller.