Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ene,
    Högskoleexamen (på engelska: University Diploma 120 higher education credits) är en akademisk examen i Sverige, som omfattar högskoleutbildning om 120 högskolepoäng (hp) motsvarande minst 2 års heltidsstudier, fullgjorda på grundnivå på ett svenskt lärosäte: universitet eller högskola. Två års studier är tyvärr för lite för att kvalificera sig för studier på avancerad nivå. Det är tre års studier som avslutas med kandidatexamen eller i vissa fall yrkesexamen, som kvalificerar till studier på avancerad nivå: magister- och masterprogrammen.
    Kandidatexamen kräver minst 3 års studier + även andra krav: minst 90 hp i huvudämne, kandidatkurs godkänd m.fl.
    Högskoleingenjörsexamen kräver också 3 års studier. Så, volymmässigt passar kandidat och högskoleingenjörsexamina och även vissa yrkesexamina som omfattar 3 års heltidsstudier för vidare studier på avancerad nivå.