Hej SYV! Jag funderar över hur man på ett pedagogiskt sätt kan förklara skillnaden mellan de olika inriktningarna på IM. Har ni ett förslag? Skillnaden är ibland svår för föräldrar att greppa. Programinriktat val innebär att man går på programmet. Innebär det då att man tar examen samtidigt som klasskompisarna? Hur går det till att plugga upp det kärnämnet man saknar samtidigt som man går sitt vanliga program? Innebär det att man läser fler timmar än klasskompisarna som kommit in och varit behöriga? Tacksam för hjälp med att förklara de olika im varianterna på ett ingående och pedagogiskt sätt. Mvh
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31863 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
2 Svar
Hej SYV,
vi beskriver olika IM-program på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM - så jag vill börja med att hänvisa till info som finns på GymnasieGuiden.
Vidare gäller:
Programinriktat val är en Ny utbildning, som ej funnits förut. Den finns från 1 juli 2019 - alltså ska för första gången erbjudas från hösten 2019. Det som är "mycket intressant", tycker jag, att det är, enligt Skolverket, frivilligt för gymnasieskolorna att erbjuda platser på den utbildningen. Å andra sidan, står det att "kommunen är skyldig att se till att de elever som är Behöriga till Programinriktat val, erbjuds platser på en utbildningen" /men det är inte sagt att eleven får då gå på just det programmet som hen vill.
Exempel: Kommunen kan t.ex säga att alla elever som inte är behöriga till nationella program, men som är behöriga till programinriktat val, erbjuds platser på VO, vård- och omsorgsprogrammet eller på Industri-tekniska programmet. Men det är inte alls säkert att just "din elev" vill eller över huvudet taget, passar att gå på ett av de programmen.
När man väl går på Programinriktat val, kan jag tänka mig att det blir ungefär som det var på PRO (den "gamla" utbildningen som idag ännu finns, men upphör till hösten); jag gissar på att i de ämnen eleven inte har godkänt betyg i, läser hen på grundskolenivå (antingen i en liten grupp eller sitter i klassen, men har en annan lärobok framför sig - detta beroende på vilka resurser skolan har).
Exempel:
eleven är inte godkänd i matematik grund; elevens klass på gymnasiet läser matematik1, och eleven de på de timmarna läser Matematik Grund (om hen får gå iväg och sätta sig någonannanstans med speciallärare - borde vara idealiskt, men det är tveksamt att de resurser finns på alla skolor...). I praktiken kan det bli så att eleven får sitta kvar men räkna på egen hand i boken för åk9 när resten av klassen räknar i boken Matematik1.
Tanken är den att eleven ska läsa ikapp och få godkänt betyg i matte för år9 och sedan även hinna under gymnasietiden få godkänt betyg i matematik 1 (vilket räcker för att ta examen - även på de program som obligatoriskt läser matte 2 och 3 kan man i så fall ha F i matte 2 och 3, och uppnå kraven för examensbevis).
Eftersom Programinrikt.val > är en ny utbildning - är det ingen som vet exakt hur det blir.
Hej,
jag vill komplettera Annas svar.
Du frågar: Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
Det är från hösten 2019 fyra IM-program som kommer att finnas.
Språkintro är det för "nyanlända" med diverse olika tidigare utbildningsbakgrund, men det gemensamma för dem är att de behöver lära sig Svenska. De läser huvudsakligen SAS, svenska som andraspråk + kan läsa andra ämnen också.
****
Individuellt alternativ är ett bra upplägg men dyrt för kommuner att erbjuda. På Individ.alternativ görs Individuell studieplan: praktik kan ingå; man kan blanda kurser från grundskolan och gymnasiet; elever kan även gå på "helpraktik" (alltså vara inskrivna på gymnasiet men gå på praktik i stället). Det är mycket personal (fler kuratorer, SYV-ar och skolsköterskor per elev på den utbildningen; den brukar också ha en egen rektor). "Särskilda skäl" ska finnas för att kommunen ska vara tvungen att skriva in eleven på den utbildningen.
****
Då står "valet" för obehöriga till nationella program mellan yrkesintro och programinriktat val.
På yrkesintro är målet att Lära sig ett yrke och bli anställningsbar. Man behöver inte uppnå godkända betyg i några kurser, men givetvis är det bra om man gör det. Behörighet till yrkesintro är: kunskaper i svenska motsvarande år6 i grundskolan + intresse för valt yrke. Nästan "vem som helst" passar in i den beskrivningen. "Intresse för yrket" kan ju ändras från idag till imorgon...
Att lära sig ett praktiskt yrke som t.ex Bilmekaniker >> - är ett bra alternativ för vissa elever. Det är inte alls förbjudet att uppnå godkända betyg på yrkesintro, men det är inte huvudmålet.
Uppnår man behörighet till nationella program efter 1, 2 eller 3 år på yrkesintro - kan man "gå över" till ett nationellt program (till och med det året man fyller 19 hinner man söka till år1 på gymnasiet - annars så kan man läsa mot examensbevis på komvux, sen).
Jag känner personligen några fall då eleverna gick 3 år på yrkesintro och sedan 3 år på ett nationellt program och tog examen.
Frågor och svar taggade med 'sjukdom' (8 st.)
-
Kan man få studiemedel även om man har otillräckliga studieresultat?
Hej, som rubriken lyder är min fråga Kan man få studiemedel även om man har otillräckliga studieresultat? anledning till varför jag inte fick godkända betyg när jag sist läste med studiemedel var sjukdom (dock har inte läkarintyg...
Hej!Det är CSN som tar beslut i frågor om ekonomisk studiestöd, bland annat om studiemedel. Se om du kan få Intyg eller andra bevis på dina hälsoproblem; enligt min erfarenhet borde det underlätta... Läs hela svaret -
Om jag ej får yrkesexamen kan jag plugga vidare ändå?
Jag kommer inte göra min praktik och därav ”förlora” 400 poäng och därför inte få yrkesexamen. Kommer jag ha möjlighet att plugga vidare och få jobb?
Hej Amanda!Det är stor skillnad på olika yrken - inom vissa yrken kan man få jobb med diverse olika utbildningar... men inom andra - är det strikta krav på vilken utbildning... Läs hela svaret -
Kommer CSN att neka yh när jag har för lite hp?
Hej! Jag har en fråga. Jag har nu under ett år studerat en injengörsutbildning på universitet. Jag tror tyvärr inte att jag kommer att få in de 37.5 poäng som behövs för att fortsätta trotts att jag varit där precis varenda dag. Detta pga att jag tycker att vissa moment har varit svåra...
Hej David,mycket tråkigt att läsa om din systers sjukdom. Du måste kontakta CSN och förklara de särskilda omständigheterna kring dina studier... tycker jag. Det är i alla... Läs hela svaret -
Möjligt att inte få jobb om man varit sjuk mycket i skolan?
Hej, jag går i 8:an och är sjuk ganska mycket men jag har alltid lagt in på dexter att jag varit borta. Jag undrar om när man söker jobb eller går på jobbintervjuer att de kollar hur mycket man har varit sjuk i skolan? Gör dem det? Är det mindre risk för mig att få ett jobb på grund av att jag...
Hej Daniella, så vitt jag vet, så har inte arbetsgivare tillgång till uppgifter om hur mycket jobbsökande varit borta när de gick på grundskolan. Däremot... Läs hela svaret -
Hur kommer jag vidare efter att ha hoppat av gymnasiet?
Hej! Jag hoppade av gymnasiet i 1:an pga av att jag inte trivdes och mår dåligt psykiskt. Jag vill ju ändå ha en utbildning så att jag kan fortsätta studera men vet verkligen inte vad jag ska göra för att komma vidare, kan man få...
Hej, tyvärr så finns det inte så många olika alternativ var man kan studera när man är 16 år. Det är självstudier eller söka till gymnasiet. Det... Läs hela svaret -
Byta till distans?
Hej, jag går just nu i en vanlig gymnasieskola men pågrund av min sjukdom så har jag varit i skolan i cirka fem dagar sen vi började för typ en månad sen. Och eftersom jag inte klarar att vara i skolan så skulle jag jättegärna vela plugga på distans istället. Men går det att byta till distans nu...
Hej Elsa, det är väldigt tråkigt att du är sjuk och jag beklagar att det är så pass allvarligt att du missar många dagar i skolan. Det finns olika lösningar och det är din kommun... Läs hela svaret -
Smidiga vägar att få sin gymnasiekompetens med funktionsnedsättning?
Jag vet inte om detta är rätt ställe att fråga, men jag skulle onekligen behöva ett färskt perspektiv på saker och ting. Som lite bakgrund kan jag berätta att jag har en funktionsnedsättning (ME/CFS) och har gått fem år på gymnasiet(ett år hantverksprogrammet och fyra år estet) utan att ha...
Hejsan! Mycket bra att du vill läsa vidare, trots din åkomma! Tenta av kurserna gör man genom Prövningar. Till prövningar förbereder man sig genom... Läs hela svaret -
elev på gymnasiet som varit sjuk?
En elev som varit sjuk under vårterminen, går andra året på gymnasiet hos en friskola, eleven har ett antal läkarintyg som visar orsak till sjukfrånvaro. Jag undrar vilka regler som gäller kring prövningar på icke fullgjorda kurser/uppgifter, om eleven kan göra prövningar i starten på årskurs...
Hej Jack! Det är väldigt tråkigt när en ungdom blir sjuk och förhindrad från att delta i undervisningen. Lösningar i ett sådant fall (vid sjukdom) är individuellt anpassade,... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga