Ebba

    Hej! Har försökt att förstå skillnaden mellan lite olika utbildningar men förstår inte riktigt vad som skiljer dem åt. Vad skiljer de olika utbildningarna: Kandidatprogram i praktisk filosofi, politik och ekonomi 180 högskolepoäng, Lunds universitet, Statsvetarprogrammet 180 högskolepoäng, Göteborgs universitet, Politices kandidatprogrammet 180 högskolepoäng, Lunds universitet, Internationella samhällsstudier, inriktning politik och samhällsanalys 180 högskolepoäng, Linnéuniversitetet, Samhällsanalysprogram i ekonomisk historia och kulturgeografi 180 högskolepoäng, Göteborgs universitet, Kandidatprogram i genusvetenskap 180 högskolepoäng, Lunds universitet åt? Mvh Ebba

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ebba!

    en viktig skillnad är att programmen ges på Olika orter. Med den svåra bostadssituationen, som råder i Sverige nu, år 2020, kan det vara viktigt att tänka om man har möjlighet att fixa bostad på den orten där man söker gå utbildning. Av ngn anledning tror många ungdomar att erbjudande om utbildningaplats (när man får besked ANTAGEN) kommer också ihop med plats på studentboende, men så är tyvärr inte fallet.

    Sedan är det så att "kandidatprogrammet" leder till kandidatexamen, men andra program som har samma omfattning, 180 högskolepoäng, behöver inte nödvändigtvis leda till kandidatexamen (t.ex min utbildning SYV-programmet som jag läste på Malmö högskolan för ett antal år sedan, innan lärosätet blev Malmö Universitet, ledde inte till kandidatexamen - detta pga vi ej hade läsa mins 90 hp inom ett och samma -"huvud"-ämne...). Är det viktigt att ta ut just kandidatexamen, bör man satsa på de programmen som heter kandidatprogram och på de programmen som är 180hp eller längre/större bör man titta noga om det står att de leder till kandidatexamen (eller inte).

    För övrigt, så tittar man på följande:
    - om valbara kurser ingår eller om alla kurser är bestämda på förhand;
    - om det nämns möjlighet till utlandsstudier inom programmet (om det är ngt viktigt för dig);
    - om det finns info på utbildningens hemsida om var deras f d studerande jobbar idag (hittar man inte den info - kan man försöka få den från studievägledare eller programansvarig);
    - se om det finns info om "Studerande-ambassadörer" till vilka du kan vända dig med dina frågor;
    - se om det står på utb.hemsida om möjlighet att testa på gå en dag på programmet och känna hur det är att bli studerande på just den utbildningen; hittar man inte den info - fråga studievägledare eller programansvarig om det (alltså personal som jobbar på den utbildningen).

    Yrken som de programmen som du nämner i din fråga är i Sverige icke-reglerade och det blir därför upp till varje arbetsgivare att bestämma vem hen anställer; det är därför jättesvårt att ge svar om var man kan jobba efter de utbildningar och om ngn av de ger bättre chans till jobb. Mycket (ang. just din möjlighet att få jobb) kommer bero på dina personliga egenskaper, kontakter som du har eller kan skaffa dig, vilka språk du kan, om du är flexibel (t.ex kan flytta för att ta jobbet eller kan ta korta projekt eller behovsanställningar, kanske också på deltid).
    Vänligen
    ANNA
    P.S: "kasta ett öga" på följande yrkespresentationer -
    framtid.se/yrke/genusvetare
    framtid.se/yrke/samhallsvetare
    framtid.se/yrke/statsvetare
    framtid.se/yrke/filosof