Sonja
    Hejsan, jag läste psykologi 1a och 2a på gymnasiet och såg att det finns en kurs som heter psykologi A, B och C på universitetet. Motsvara kursen 1a och 2a för kursen A och B eller är de helt olika kurser?

    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sonja,
    på gymnasiet finns det följande kurser: Psykologi1, Psykologi 2a och Psykologi 2b - vardera kurs á 50 gymnasiala poäng, alltså om man läser en sådan kurs tar det 2,5 veckor och två av de kurserna läser man på heltid på fem veckor, sammanlagt. Detta samt innehåll i gymnasiala kurser i psykologi kan man se i info på Skolverkets hemsida.

    Högskolekurser är mycket mer omfattande både i tid och svårare i sitt innehåll. Psykologi A, B och C är á 30 högskolepoäng, alltså läser man varje sådan kurs på heltid på 20 veckor (det är nästan 10 gånger större än gymnasiala kurser). För att läsa högskolekurser i psykologi behöver man inte ha läst psykologi på gymnasiet, men om man har gjort det, är man något bättre förberedd, så det är positivt men ej nödvändigt.

    Vänligen
    ANNA