Ali

    Hej! När jag googlat runt lite och läst om komvux så läste jag bla " möjligheten att ta ut ett slut betyg från komvux förlängs till juli 2021". Det förvirrade mig väldigt mycket, Jag undrar nu vad som exakt menas med det? vad är skillnaden mellan ett slutbetyg eller examen bevis från komvux?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Elever på gymnasiet som började årskurs 1 året 2010 (och tidigare) läste mot ett Slutbetyg.
    Elever på gymnasiet som började årskurs 1 året 2011 (och senare) läser mot Examensbevis.
    De "gamla elever" som "på sin tid" ej uppnådde kraven och behöver komplettera för att ta ut ett slutbetyg kan göra det till 1 juli 2021, men senare måste även de läsa mot examensbevis.
    Alltså, om du började på gymnasiet senare än hösten 2010, kan inte du få ut ett Slutbetyg.
    Men om du ändå är intresserad av att veta skillnader mellan de 2 dokumenten, så kan jag givetvis lista upp dem:
    Slutbetyg från komvux innehåller 2350p. Examensbevis från komvux innehåller 2400poäng.
    I ett slutbetyg måste minst en "gammal kurs" ingå (betygsatt i skalan IG-MVG).
    I examensbeviset är gymnasiearbete en obligatorisk kurs, men den kursen får ej ingå i ett slutbetyg.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    ANNA

    • : Hej,
    • : Jag har en fråga, du skriver att de gamla eleverna kan ta ut ett slutbetyg fram till 1 juli 2021 men att de senare även måste läsa mot examensbevis. Menar du då att vi efter att ha tagit ut ett slutbetyg måste läsa om och läsa mot ett examensbevis också?
    • Julia : Annas svar: "De "gamla elever" som "på sin tid" ej uppnådde kraven och behöver komplettera för att ta ut ett slutbetyg kan göra det till 1 juli 2021, men senare måste även de läsa mot examensbevis." bör tolkas så här - Om hen som innan 1 juli2021 kunde fått ut Slutbetyg inte gjorde det, måste hen läsa mot examensbevis för att "deadline" för slutbetyg är 1 juli 2021. Ingen kan ha både slutbetyg och examensbevis. Har man ett slutbetyg, kan man inte ta ut ett nytt slutbetyg eller examensbevis. :)