Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara!
    folkhögskolan kan man inte läsa kandidatprogrammet. Kandidatprogrammen är högskole-/Universitetsutbildningar, ej folkhögskoleutbildningar.
    Om du vill jämföra två stycken olika högskole-Universitetsprogram se vilka kurser som ingår i programmen; kontakta studievägledare som jobbar på institutionerna som erbjuder de programmen; se om du kan få kontakt med Studerandeambassadörer på de utbildningar som du är intresserad av.
    En allmän studievägledare (som t.ex jag och mina kollegor här på FRåGA SYV) har själva inte läst de programmen som du nämner i din fråga; vi har inte heller arbetat som studievägledare på de programmen. Vi kan därför inte svara på din fråga utan råder dig kontakta dem som kan svara: studievägledare som jobbar på de programmen, studerandeambassadörer, högskolelärare som jobbar på de programmen + vi kan också råda dig försöka bli studerande för en dag på båda programmen ("skugga" en studerande eller en "klass"/studiegrupp på vardera programmet - då kan du känna på hur det att läsa just den utbildningen och kan även ha direktkontakt med de som läser på de utbildningar nu).

    • : Jag skrev fel mande inte folkhögskola menade högskola, vad för betyg krävs det för att plugga på statsvetenskap?
    • Anna : Menar du vilka kurser som krävs för särskild behörighet? Eller manar du Hur Höga betyg (alltså meritvärde) för att klara konkurrensen om utbildningsplats?