Evelina
    Hej!
    Jag hade velat jobba med att utveckla it system samt webbplatser och tänker därför att systemvetenskap utbildning passar till det? Jag undrar vilken utbildning som är bäst mellan systemvetenskap i Borås eller Göteborgs universitet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Evelina,
    branschen som du är intresserad av utvecklas väldigt fort; nya tekniska lösningar "tillkommer" nästan snabbare än man hinner lära sig vad de heter... :)

    Mycket i hur "bra" utbildning är beror på de enskilda lärarna och även på dig själv (vad du kan och vill lära dig även utanför skolan).

    Därför skulle jag kanske i första hand välja söka till ett lärosäte som är närmare och/eller bekvämare att komma till (resa till) - då det tar på krafterna att pendla långt under flera år.
    Att uttala sig om vilken utbildning är "bättre" jämfört med en annan utbildning kan vi inte göra här på fråga syv (både inte får och inte kan - därför att man måste ha "mycket på fötterna" för att påstå en utbildning är sämre än en annan utbildning). Däremot kan en viss utbildning passa Just DIG bättre än en annan utbildning, men det kan vi inte heller veta - vilken det skulle i så fall vara.
    Jag förstår att jag ger dig ett mycket vagt svar (intet-sägande svar).

    De konkreta tipsen är:
    - läs noga allt som står på båda utbildningarnas hemsidor;
    - ta kontakt med studerande-ambassadörer (om de finns) eller med studievägledare på just den aktuella utbildningen;
    - provåka några ggr till båda skolorna (då vet du sedan hur lång tid det kommer att ta för dig att komma till din skola och hur "besvärligt" det blir);
    - titta på om praktik ingår i utbildningen och/eller möjlighet till en valbar termin och vilka kurser får man i så fall välja under den valbara terminen (här kan det vara stor skillnad mellan olika lärosäten).

    Hoppas någonting i mitt svar blir ändå på ngt sätt lite till hjälp!
    :)

    ANNA