lotta
    Vad är skillnaden på naturvetenskapliga basåret på högskola och komvux? Vilken urvalsgrupp hamnar jag i?
    Om jag vill läsa läkarprogrammet i stockholm, kan jag då läsa basåret i uppsala? (Alltså jag måste väl inte läsa basåret på den skola jag sen vill fortsätta utbilda mig på?)
    Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Lotta!

    Man kan läsa samma kurser på Komvux och på ett Naturvetenskapligt basår och bli "lika behörig" men det finns skillnader.

    På Komvux får du betyg i gymnasiala kurser &de betygen räknas in i ditt jämförelsetal, dvs påverkar Meritvärde (Mtv) & du prövas i BII (kompletteringsgruppen). På det Naturvetenskapliga basåret får du inte betyg i kurserna på samma sätt (du får bara veta att du klarade kursen eller ej) - men du kommer ändå att prövas i BII gruppen, läs info på https://www.antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Platsfordelning-och-urval/Betygsurval/betygsgrupp-2/

    Så på det sättet (vilken urvalsgrupp du "hämnar" i) spelar det ingen roll - att komplettera för behörighet på Komvux eller på ett Naturvetenskapligt basår. I båda fallen prövas man i BII gruppen.

    Beroende på om betyg i kurserna på Komvux höjer eller sänker ditt Mtv - så kan det vara fördelaktigt att läsa på Komvux eller på ett Naturvetenskapligt basår.

    En annan aspekt är studieekonomi. På komvux söker man Studiemedel på gymnasienivå. Om man läser på högskola, söker man Studiemedel för eftergymnasiala studier. Det är samma summa pengar men det som utgör skillnaden är att "potten" för eftergymnasiala studier är max 12 terminer. Om du t.ex. tar Studiemedel i 2 terminer för Naturvän.basår, har du sedan enbart 10 terminer med studiemedel. Studier på Läkarprogrammet varar i 5,5 år = 11 terminer, vilket innebär att sista terminen på Läkarprogrammet har du inte längre rätt till Studiemedel (varken bidragsdel eller lånedel). Det är bra att veta på förhand och planera för - för att inte bli överraskad av att man har en termin kvar att läsa men inte har rätt till några pengar under studietiden. Att klara tuffa heltidsstudier i fem månader (den sista terminen) utan några som helst inkomster (om man inte jobbar samtidigt som man studerar, vilken kan vara svårt att orka med - och det är ju också svårt att hitta jobb) - när man måste betala hyra och köpa läroböcker, är för vissa studerande inte möjligt. Det har hänt att studerande hoppade av studier på högskolan pga de "inte hade råd", dvs inte hade några inkomster under studietiden och kunde därför inte fortsätta studera.
    Just med tanke på studieekonomi, är det fördelaktigare att läsa kompletterande kurser på Komvux.

    Det är smart att söka till Komvux & till ett Naturvetensk.basår samtidigt och se sen: om man kommer in på båda, kan man välja sedan.

    Önskar dig stort lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    Ser nu att jag glömde att svara på en av dina frågor: om det spelar roll var du läser naturvetenskap.basår. Just i ditt fall då du är intresserad av Läkarprogrammet, så spelar det ingen roll för man kan inte få platsgaranti på Läkarprogrammet. Du kan läsa Naturvetenskapligt basår vart som helst och söka till alla läkarutbildningar sedan.

    Annars så finns det ibland platsgaranti på de tekniska utbildningar (t.ex. ingenjörsutbildningarna) - på vissa högskolor ibland, därför brukar de som vill söka till en ingenjörsutbildning, välja läsa Naturvetensk.basår på samma högskola där de sedan vill läsa vidare. Men, som sagt, det funkar inte på samma sätt med Läkarprogrammet, därför att det inte är möjligt att få platsgaranti på det.

    Bästa hälsningar
    Milla