Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ramona,
    jag rekommenderar att du även tittar på Yrkeshögskole-utbildningar inom det yrket eller inom nära-besläktade yrken som t.ex Behandlingsassistent >>

    Socialpedagog>> är ett yrke som ej är strikt reglerat centralt/generellt... dvs arbetsgivaren bestämmer både arbetstitel och arbetsuppgifter.
    Högskoleutbildningar är ofta längre och mer Teoretiska; folkhögskoleutbildningar och yrkeshögskoleutbildningar är ofta kortare och är mer praktiska. Man kan få samma eller mycket liknande arbetsuppgifter efter alla dem.
    Dock kan man ibland få en arbetsledande position på en arbetsplats (ex. som en Samordnare), om man har en längre och mer teoretisk utbilning (från högskola/universitet); dock kan man många ggr uppnå samma position med en mer praktisk utbildning, ex. från en folkhögskola eller från en yrkeshögskola + några års arbetslivserfarenhet.
    Ekonomiskt sett, kan man tänka på att man kan få högre lön med längre utbildning, men att man också får "dras med" - den så kallade "förlorade arbetsinkomsten": under de terminer som man läser i stället för att redan ha börjat arbeta. Så det kan mycket väl gå på "in och ut", dvs i praktiken ej innebära någon skillnad i vilken arbetstitel man har eller vilken lön man får.