Leah

    Hejsan Jag har nu läst lite om speciallärare och specialpedagog, men förstår inte riktigt skillnaden på dem. Speciallärare så hjälper man barn som behöver stöd, men det jag inte förstod vara matematikutveckling. Innebär det att man läser matematik under utbildningen? Och sen specialpedagog, som jag har sett så är det tvåårigt program, men måste jag först vara en examinerad lärare för att kunna plugga till specialpedagog, är det ett krav? Sist men inte minst kan du se antagningspoängen för dessa utbildningar, kunde själv inte hitta.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Leah,
    för att bli en speciallärare eller en specialpedagog tar man ut lärarexamen, jobbar sedan i några år och efter det söker till ett påbyggnadsprogram för lärare.
    Arbetslivserfarenhet som krävs är minst 2 år, ibland kan 3 år krävas och den måste "tjänas in" efter det att man tog ut lärarexamen. Kraven kan ändras i framtiden. Det tar minst 3 år att ta ut lärarexamen (om man sedan innan inte har läst på högskolenivå). Ofta tar det längre tid än 3 år, t.ex ämneslärare för gymnasiet läser oftast i 5 eller 5,5 år. Sedan ska man jobba i minst 2 år som lärare, så vi pratar ganska många år framåt i tiden, så antagningskraven kan på den tiden ändras.
    Skillnaden mellan en speciallärare och en specialpedagog kan förenklat förklaras så här: speciallärare jobbar oftast direkt med eleverna medan specialpedagog har oftast en mer handledande roll gentemot lärare och övrig skolpersonal, hen är alltså "lärare/handledare för lärare" i hur man hjälper eleverna som har inlärlingssvårigheter.
    Angående antagningspoäng som du frågar efter, så konkurrerar endast behöriga lärare (personer med lärarexamen) om platserna på de programmen och antagning görs ofta på "totalt antal högskolepoäng" - de som har flest högskolepoäng godkända sedan innan kommer in först, men jag blir inte förvånad om även andra antagningsgrunder införs (hur som helst är det endast sökande med lärarexamen som är behöriga och konkurrerar om plats på programmen som leder till yrken speciallärare och specialpedagog.

    Liselotte
    • Leah : Tack för ditt svar, men nu undrar jag om jag kan plugga till förskollärare som är på 3,5år och sedan jobba ett par år. Och därefter kanske utbilda mig till speciallärare eller specialpedagog. Eller måste jag plugga till grund, gymnasielärare för att kunna bli specialpedagog/speciallärare?
    • Mikael : Förskollärare kan utbilda sig till special-förskolelärare eller special-förskolepedagog.