Samir
    Jag vill bli polis i framtiden och då måste man läsa sam, men man kan också bli behörig till högskola om man läser yrkesprogram tex vård-omsorg.
    Jag har haft problem med engelskan som jag tidigare har sagt men vill så gärna läsa Samprogrammet, jag vill inte läsa IM bara för att jag inte har engelsk betyg!
    Jag är intresserad av samhällsfrågor såna saker men jag kommer inte kunna läsa det pga F i engelska. Vad kan jag göra?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Samir,
    Polis är en eftergymnasial utbildning och man måste ha gymnasiekompetens (bland annat) vilket inkluderar även engelska. Vad du kan göra är att läsa engelska så mycket du kan.
    Godkänt i engelska från årskurs 9 i grundskolan krävs för alla - yrkes & högskoleförberedande nationella gymnasieprogram. På det sättet är det ingen skillnad - du blir inte behörig varken sig till yrkes eller till högskoleförberedande program.
    Du kan be om dispens från engelskan. Det är rektor på den skolan dit du söker som kan bevilja eller avslå din ansökan. Rektor gör bedömning om du har förutsättningar att klara av programmet och kan få ut gymnasieexamen.
    Det är större chans att få dispens om man söker till ett yrkesprogram, eftersom man på yrkesprogram behöver inte läsa Engelska 6, utan bara Engelska 5 är en obligatorisk kurs.
    Att du är intresserad av samhällsfrågor är jättebra och du bör givetvis läsa Samhällskunskap. Det kan du göra i skolan eller genom självstudier. Bibliotekarier är jätteduktiga på att kunna rekommendera böcker att låna - och det är gratis. Du kan läsa precis så mycket du vill inom samhällskunskap både i skolan och på din fritid.
    Kunskap skaffar man sig inte bara i skolan. Det finns många exempel på människor som nådde långt genom självstudier. Om man skaffar sig kunskaper, kan man sedan bevisa att man har dem - göra prov och få betyg. Högskoleprovet är ett exempel när man kan få "svart på vitt" - ett resultat av test på olika kunskapsområden.
    Du frågar vad du kan göra men jag är inte helt säker att jag har förstått din fråga: hur menar du, undrar jag? Ber du om råd om det är bra att söka dispens från engelska? eller vill du ha tips på hur du läser engelska på bästa sätt, snabbast?
    Som sagt, du kan inte själv bestämma att du skall gå SA, om du inte är behörig.
    Be om dispens och i fall du får dispens, då kan du gå på SA och vi hoppas att det går bra.
    I fall du inte får dispens, då kan du inte - just nu i alla fall - gå på SA. Då kan du välja att inte gå på gymnasiet över huvudet taget (gymnasiet är en frivillig skola) eller att gå på Preparand inom IM eller på yrkesintroduktion, också det inom IM. Det finns också programinriktat individuellt val, som är ännu ett annat alternativ: du kan läsa om den utbildningen på den här sidan: http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/programinriktat-individuellt-val

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering!
    Önskar dig det bästa & vill att du skall veta att du kan ställa dina frågor till oss när som och vi skall försöka hjälpa dig med tips och råd allt vi kan, men vi kan inte ändra reglerna, det ligger helt utanför vår kontroll och våra möjligheter.
    Vänligaste hälsningar
    ANNA SYV