Minna

    Hej! Går tredje året på naturvetenskapliga programmet och funderar på att läsa vidare till fysioterapeut. Är intresserad av fysiologi, anatomi, psykologi, neurologi och samtal. Däremot funderar jag på vilken studieort jag ska välja. Väljer mellan Uppsala och Göteborg.

    Har redan kollat på alla kurser som ingår i programmen på respektive universitet. Uppsalas kurser verkar ha precis vad jag söker. Men om jag fick välja hade jag helst pluggat i Göteborg. Det verkar som det är mest inslag av beteendevetenskap och psykologi i Uppsala. Men jag undrar om man läser olika kurser på dessa universitet, eller om det är samma, som liksom är gemensamma för programmet?

    På GU står det mer översiktligt om vad kurserna behandlar för ämnen, medan det på Uppsalas hemsida står exakta kurser. I Uppsala ingår tex en kurs som heter ”Psykologi 1”. På GU läser man istället ”Tillämpad psykologi inom fysioterapi”. Jag undrar vad det är för skillnad på kurserna på universiteten? Är det egentligen samma/ liknande, bara att de har olika namn? Behandlar de samma saker? Om så är fallet skulle jag lika gärna kunna söka utbildningen i Göteborg. Dessutom ingår neurologi och psykiatri i programmet på UU. Gör det även det på GU i någon kurs på fysioterapeutprogrammet?

    Mycket tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Minna,
    Fysioterapeut är i Sverige ett av de legitimationsyrken där socialstyrelsen bestämmer över legitimationen och utan leg.får man ej jobba inom det yrket.

    Av den anledningen skulle jag tro att utbildningarna på fysioterapeutprogrammen är mycket lika varandra, och jag blir förvånad om de skulle skilja sig mycket åt. Men ta gärna kontakt med studievägledare som jobbar på de programmen och hör med dem.

    • : Tack så mycket!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!