Anders

    Jag ska söka till gymnasiet senast om två dagar. Men jag är osäker på vilken inriktning inom teknikprogrammet jag ska välja. På en skola där jag bor finns det informations- och medieteknik och på en skola finns det teknikvetenskap. Det gör att jag måste välja inriktning redan nu. Det jag undrar är om det är stora skillnader mellan dessa två inriktningar och om man får samma möjligheter efter gymnasiet oavsett vilken man väljer. Och om informations- och medieteknik är mer om datorer än teknikvetenskap är. Skulle vara tacksam för svar.

    1 Svar

    Saga SYV

    Hej,

    det är ingen panik med ditt val; detta för att du kan ändra ditt val under Omvalsperioden. Det finns inga nackdelar för dig om du ändrar ditt val i Omvalet.
    Du kan därför nu välja det som känns bättre, just nu; och i andra hand - det andra alternativet.

    Sedan kan du undersöka saken nämnare och om du kommer fram till att du vill ändra - så ändrar du i Omvalet.

    Se gärna Programplan för Teknikprogrammet >> - det som skiljer inriktningarna åt är Inriktningskurser.
    inom Teknikvetenskap läser man teknik2 (som inte krävs för behörighet till eftergymnasiala utbildningar) och matematik4 och fysik2 (de kurserna krävs för civilingenjörs- och högskoleingenjörsprogrammen på högskolenivå).
    Sedan kan man ofta även på andra inriktningar på TE ändå läsa fysik2 och matte4, men det kan då inte garanteras.
    Pga lärarbrist och även pga andra elever på skolan kanske inte vill läsa fysik2 eller matte4, så kanske de kurser ej startar; men på inriktninge Teknikvetenskap kommer de erbjudas, för att de är inriktningskurser och med det Obligatoriska på den inriktningen.

    • : Kan jag söka till ett annat gymnasie i första hand och sedan dessa 2 i andra och tredje hand?
    • Anna : Ja, visst. Du kan ha många alternativ i ditt gymnasieval; tre alternativ är det de flesta som har, men det är inte fel att söka till ännu många fler alternativ; dock ska man prioritera så att man som val.nr1 har den utbildning som man helst vill komma in på. Sedan kan man under Omvalsperioden ändra sin ansökan - hur som; man kan lägga in helt andra alternativ under Omvalet eller ändra prioriteringsordning på de redan inlagda alternativ.