Daniel SYV

    Hej Habib,
    läs vad som står på utbildningarnas egna webbplatser; se sedan kursinnehåll (vilka kurser som ingår i programmen), se också om det finns valbara terminer inom programmen (under en "valbar termin" kan man välja kurser som man vill läsa och på så sätt kan du göra din utbildning till mer eller mindre en "unik" utbildning), se också om praktik ingår och om man kan ansöka om att få läsa en del av programmet utomlands (om det är någonting som är av intresse för dig). Du kan också kontakta studievägledare och studerandeambassadörer som finns på de institutionerna där programmen ges. Mer än så kan inte jag som är en "allmän studie- och yrkesvägledare" svara (eftersom jag jobbar inte på någon av de utbildningarna och jag har själv inte heller läst någon av de utbildningarna).
    Tips! du får gärna kika på yrken inom det område som intresserar dig; du kan börja med att titta på yrket: folkhälsoplanerare och titta sedan även på yrket: folkhälsosamordnare och yrket: Epidemiolog.

    • Julia : Jag håller helt med det SYV Daniel har svarar. Skillnaderna kan finnas på många olika plan. Och att beskriva alla dem eller svara på frågan om vilket av programmen ger större chans till jobb, kan man inte "ta på sig" och speciellt inte som en "allmän SYV" som inte är expert inom just det specifika kunskapsområde. Viktigt att tänka på, tycker jag är att yrken inom det område är i Sverige icke-reglerade (arbetsgivare får anställa med vilken utbildning som helst).